lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/06/14 12:20]
ingrid_dale_bjordal [Læreplan for togekspeditør]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/02 13:44]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 42: Linje 42:
 I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
-===== Hovedmål for opplæringen ===== + 
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +
 ==== Læringsutbyttebeskrivelse for togekspeditørutdanningen ==== ==== Læringsutbyttebeskrivelse for togekspeditørutdanningen ====
-Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger og + 
-personlige egenskaper for trafikkstyring Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker+Utdannelsen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
 Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i
 følgende læringsutbyttebeskrivelser: følgende læringsutbyttebeskrivelser:
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane