lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/02 15:32]
ingrid_dale_bjordal [Innledning]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/05 12:41]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== 
  
  
 +===== Læreplan for togekspeditørutdanningen =====
  
 ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      | ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      |
Linje 18: Linje 18:
 ==== Agressokode === ==== Agressokode ===
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\  Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ 
-  * FO1076-Togekspeditør+  * FO1076 - Togekspeditør
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen\\   +Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttesDokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar
-Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, \\ Kompetanseregistrering, Hamar.+
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god kompetanse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ + 
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ +Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ 
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskaptekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig\\ \\ +Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør 
-Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\  + 
-Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
-Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\  + 
-{{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400|}} \\ \\ +Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse  
 + 
 +Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmålsom gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan 
 + 
 +Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.  
 + 
 + \\ \\  
 + 
 +{{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\  
 Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere
  
Linje 43: Linje 51:
 I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
-  +===== Hovedmål for opplæringen ===== 
-==== Hovedmål for togekspeditørutdanningen ==== +Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
- +
-Utdannelsen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +
- +
-Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i +
-følgende læringsutbyttebeskrivelser:+
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * Aspiranten kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. +  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.+  * Aspiranten kunne gjøre rede for trafikkregler, andre loverregler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
 +  * Aspiranten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon
   * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner.    * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  +  * Aspiranten kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg.+  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
   * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer.   * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer.
-  * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. +  * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Aspiranten skal kunne forstå innhold i kunngjøringer 
 +  * Aspiranten skal kunne håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og  +  * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * togekspeditørens ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.
-  * Aspiranten skal kunne bygge relasjoner med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.+
   * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.   * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.
 +  * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger
  
 Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og
Linje 76: Linje 81:
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) og i styringssystemet for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR. +Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR. 
-Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon.+
  
 ==== Varighet på teori og praksis ==== ==== Varighet på teori og praksis ====
Linje 94: Linje 99:
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
 Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene:
-Opplæringspersonell (FO1290), Instruktør(1289) og sensor(FO1288) i Agresso +Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
Linje 100: Linje 105:
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
 Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\ Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. \\ \\+Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\  
 +Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. \\  
 Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
Linje 113: Linje 120:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NORKunde og trafikkdivisjonen. \\ +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. \\ 
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen som oppnevner to nye sensorer. \\ + 
-For eksamen i stillverksprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. \\ \\ +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer. \\ 
-Personlig sikkerhet for befaring av spor (en sensor) \\ +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring (en sensor) \\ +^ Eksamen                                           ^ Sensoer(er)                                                                                                         ^ 
-Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven (to sensorer) \\ +Personlig sikkerhet for befaring av spor          | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                                                              | 
-Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ +Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring  | :::                                                                                                                 | 
-Avsluttende praktisk/muntlig eksamen (en sensor\\+Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven       | :::                                                                                                                 | 
 +Avsluttende skriftlig eksamen                     | :::                                                                                                                 | 
 +Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                 | 
 +| Stillverksprøven                                  | 1 sensor Oppnevnesav sakkyndig leder signal \\ 1 sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk  |
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner Aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner Aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\
-Det skal utarbeides og oversendes eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for kvalitetssikring og godkjenning. Når eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning er kvalitetssikret og godkjent sender sensor en tilbakemelding innen fastsatt frist. \\ \\  
-For muntlig og skriftlig eksamensoppgaver godkjennes av sensor. \\ 
-Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning. \\ \\ 
-Læreplan for utdanning av togekspeditør har følgende eksamener: 
-  * Personlig sikkerhet for befaring av spor 
-  * Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring 
-  * Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven 
-  * Avsluttende skriftlig eksamen 
-  * Avsluttende praktisk/muntlig eksamen 
  
-Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.+ 
 +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager.  
 + 
 +Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ 
 +Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveledning for stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning. 
 + 
 +Følgende eksamener skal gjennomføres: \\ 
 +• Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ 
 +• Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ 
 +• Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven \\ 
 +• Avsluttende skriftlig eksamen \\ 
 +• Avsluttende praktisk/muntlig eksamen 
 + 
 +Det kreves at alle eksamener bestås.  
 + 
 +Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.  
 + 
 +Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. 
 + \\ \\ 
  
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
Linje 142: Linje 162:
 | Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - 5 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  | | Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - 5 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  |
 | Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          | | Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          |
-| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen               | Praktisk          | - 5 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |+| Avsluttende praktisk eksamen               | Praktisk          | - 5 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    | 
  
  
-Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fag leksjoner beskrevet i læreplan; vedlegg: Delmål og leksjoner.\\ \\ 
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. \\ \\ 
-Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. \\ \\  
-Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. 
  
 ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ====
-Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter Bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter Bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.+Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.
 ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== ==== Grunnleggende trafikkstyring ====
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\  Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ 
Linje 157: Linje 174:
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.  Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
 ==== Stillverksprøve ==== ==== Stillverksprøve ====
-Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1 time og 15 minutter hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene. \\ \\+Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene. \\ \\
 Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen. For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen. For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
Linje 165: Linje 182:
 Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.  Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. 
 ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== ==== Avsluttende muntlig eksamen ====
-Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1 time. \\ \\+Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\
 For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\
 En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes
Linje 177: Linje 194:
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
 ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
-Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ 
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. Ved praktisk/muntlig eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\
 Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\ Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\
-Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen. +Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  
 ==== Fusk ==== ==== Fusk ====
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\  Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ 
Linje 186: Linje 204:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder.
  
-==== Etter eksamen ==== +===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== 
-Krav til praksis etter endt opplæring + 
-Aspiranter som har bestått alle eksamener i togekspeditørutdanningen skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togekspeditørDeretter skal leder gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede togekspeditøren er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter.+Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør. \\ Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditør kan fremvise disse ferdighetene.  
 + 
 + 
 +{{tablelayout?colwidth="670px"}} 
 +^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ^ 
 +| * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll  \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ * Videreformidler relevant informasjon til TXP på nabostasjon / togleder \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning  \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger  \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre  \\ * Hjelper til ved behov \\ * Søker aktivt informasjon fra andre  | 
 +^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ^ 
 +| * Gjør gode prioriteringer \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ * (tog, arbeider skift, befaringer) \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ * ProaktivSer hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | 
 +^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^ 
 +| * Er bevisst på og håndterer målkonflikter   \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form   * Håndterer distraksjoner godt \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning   \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet   * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet   \\ * Ber om hjelp når det er behov   \\ * Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          | 
 +^ **Togekspeditør****rollen, lederskap**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^ 
 +| * Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal\\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger   \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | 
  
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane