Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/05 08:53] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/11/22 14:46] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== | ||
+ | ===== Læreplan for togekspeditørutdanningen ===== | ||
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
Linje 8: | Linje 8: | ||
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Konserndirektør i Kunde og trafikkdivisjonen | + | Konserndirektør i Kunde og trafikk |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
Linje 18: | Linje 18: | ||
==== Agressokode === | ==== Agressokode === | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | * FO1076-Togekspeditør | + | * FO1076 - Togekspeditør |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema | + | Elektroniske [[menyer: |
- | Godkjennelsen | + | |
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ | ||
Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | ||
Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\ | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\ | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål | + | Læreplanen konkretiserer hovedmål, |
- | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens | + | Opplæringen er fordelt på temaer |
- | {{: | + | |
+ | {{: | ||
Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
Linje 43: | Linje 43: | ||
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
- | + | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | |
- | ==== Hovedmål for togekspeditørutdanningen | + | Utdanningen |
- | + | ||
- | Utdannelsen | + | |
- | + | ||
- | Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | + | |
- | følgende læringsutbyttebeskrivelser: | + | |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
+ | * Aspiranten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon | ||
* Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg |
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
* Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
- | * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. | + | * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg |
- | * Aspiranten skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/ | + | * Aspiranten skal kunne forstå innhold i kunngjøringer |
+ | * Aspiranten skal kunne håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/ | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | + | * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, |
- | * togekspeditørens ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | + | * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter |
- | * Aspiranten skal kunne bygge relasjoner | + | |
* Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger | ||
Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
Linje 76: | Linje 73: | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, |
- | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon. | + | |
==== Varighet på teori og praksis ==== | ==== Varighet på teori og praksis ==== | ||
Linje 100: | Linje 97: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\ | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\ | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. \\ \\ | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ |
+ | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn. \\ | ||
Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Linje 113: | Linje 112: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig | + | Fagansvarlig |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | |
- | For eksamen i stillverksprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. \\ \\ | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
- | Personlig sikkerhet for befaring av spor (en sensor) \\ | + | {{tablelayout? |
- | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | ^ Eksamen |
- | Praktisk/ | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor |
- | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | Avsluttende praktisk/ | + | | Praktisk/ |
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk eksamen | ||
+ | | Stillverksprøven | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner Aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner Aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ | ||
- | Det skal utarbeides og oversendes eksamensoppgaver, | ||
- | For muntlig og skriftlig eksamensoppgaver godkjennes av sensor. \\ | ||
- | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
- | Læreplan for utdanning av togekspeditør har følgende eksamener: | ||
- | * Personlig sikkerhet for befaring av spor | ||
- | * Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
- | * Praktisk/ | ||
- | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
- | * Avsluttende praktisk/ | ||
- | Gjennom utdanningen | + | |
+ | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | ||
+ | |||
+ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
+ | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Følgende eksamener skal gjennomføres: | ||
+ | • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | ||
+ | • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ | ||
+ | • Praktisk/ | ||
+ | • Avsluttende skriftlig eksamen \\ | ||
+ | • Avsluttende praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Det kreves at alle eksamener bestås. | ||
+ | |||
+ | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
+ | |||
+ | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
+ | \\ \\ | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
Linje 142: | Linje 154: | ||
| Eksamen i stillverksprøven | | Eksamen i stillverksprøven | ||
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
- | | Avsluttende praktisk/ | + | | Avsluttende praktisk eksamen |
- | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fag leksjoner beskrevet i læreplan; vedlegg: Delmål og leksjoner.\\ \\ | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. \\ \\ | ||
- | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. \\ \\ | ||
- | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ||
- | Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter | + | Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter |
==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
Linje 157: | Linje 166: | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | ||
==== Stillverksprøve ==== | ==== Stillverksprøve ==== | ||
- | Stillverksprøven består av en praktisk/ | + | Stillverksprøven består av en praktisk/ |
Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/ | Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/ | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
Linje 165: | Linje 174: | ||
Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ||
- | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1 time. \\ \\ | + | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ |
For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ | ||
En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes | En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes | ||
Linje 177: | Linje 186: | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ | + | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | ||
- | Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. | + | Ved klage på muntlig/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | ||
Linje 186: | Linje 196: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. | ||
- | ==== Etter eksamen | + | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== |
- | Krav til praksis etter endt opplæring | + | |
- | Aspiranter | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene |
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
+ | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | ||
+ | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | ||
+ | | * Gjør gode prioriteringer \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ * (tog, arbeider skift, befaringer) \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ||
+ | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | ||
+ | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
+ | ^ **Togekspeditør****rollen, lederskap** | ||
+ | | * Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger | ||