Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Siste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/05 08:53] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/09/27 09:24] gjekje [Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør] oppdatert læreplan 15082023 |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== | ||
+ | ===== Læreplan for togekspeditørutdanningen ===== | ||
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
- | ^ Kravstiller kompetanse: | + | ^ Kravstiller kompetanse: |
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen | + | Enhet for kompetansestyring |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode === | ==== Agressokode === | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- | * FO1076-Togekspeditør | + | * FO1076 - Togekspeditør |
+ | |||
+ | Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. I tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren til kontrollprøve. | ||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, \\ Kompetanseregistrering, Hamar. | + | |
+ | | Progresjonstester, tentamener, osv. | It ‘s learning| | ||
+ | | Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Sensorvurderinger | ||
+ | | Alle eksamensresultater | Driv | | ||
+ | |||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør | + | |
- | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende |
- | Læreplanen | + | |
- | Læremålene skal sikre at aspiranten | + | Læremålene skal sikre at aspiranten |
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ | + | |
- | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | + | |
- | {{: | + | \\ \\ |
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | + | |
+ | {{: | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene | + | |
+ | Operativt regelverk | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: |
- | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | + | * Bestått |
+ | * Bestått | ||
+ | * Grunnleggende ferdigheter : | ||
+ | * IKT | ||
+ | * Norsk, skriftlig og muntlig | ||
+ | * Engelsk, muntlig | ||
- | |||
- | ==== Hovedmål for togekspeditørutdanningen ==== | ||
- | |||
- | Utdannelsen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, | ||
- | Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres | + | ===== Hovedmål for opplæringen ===== |
- | følgende læringsutbyttebeskrivelser: | + | Utdanningen skal gi aspiranten |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | Aspiranten skal: |
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, | + | * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur |
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | + | * ha kunnskap om gjeldende |
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon | + | * ha kunnskap om skriftlig |
- | * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. | + | * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, |
+ | * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ | ||
+ | * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon | ||
+ | * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg | ||
+ | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
+ | * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler | + | Aspiranten skal: |
- | * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre | + | * kunne lese og forstå trafikkbildet, |
- | * Aspiranten skal kunne bruke dokumentasjon | + | * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. |
+ | * kunne betjene tekniske anlegg | ||
+ | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer | ||
+ | * kunne bruke sjekkliste. | ||
+ | * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. | ||
+ | * kunne bruke sjekklister | ||
+ | |||
+ | |||
+ | | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og | + | Aspiranten skal: |
- | * togekspeditørens ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | + | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. S |
- | * Aspiranten skal kunne bygge relasjoner | + | * ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide |
- | * Aspiranten innehar | + | * kunne samhandle og koordinere aktiviteter |
+ | * ha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. | ||
+ | * ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | ||
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør. | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
- | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon. | + | |
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\ | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Opplæringen består av lik mengde undervisning på Norsk jernbaneskole, | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | ||
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | ==== Varighet på praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | I praksisperioden skal aspirantene | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, |
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
+ | Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Bane NOR Jernbaneskolen.\\ \\ | ||
+ | I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten | ||
+ | \\ | ||
- | ==== Antall deltakere ==== | + | |
- | I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig. \\ \\ | + | |
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | + | ==== Antall deltakere |
+ | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: |
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso | + | |
- | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
+ | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. | + | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. |
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig |
- | Norsk jernbaneskole | + | |
+ | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== | ||
+ | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | |||
+ | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/ | ||
+ | |||
+ | Dette gjelder også for aspiranter som vurderes oppmeldt til kontinuasjonseksamen | ||
+ | |||
+ | Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/ | ||
+ | * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | ||
+ | * Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» | ||
+ | * Bestått praktisk/ | ||
+ | * Bestått avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Vise egnethet og gode holdninger | ||
+ | |||
+ | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Eksamensform ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener og følgende temaer må bestås for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått: | ||
+ | |||
+ | * Uregelmessigheter og feil (sikkerhetskritiske feil) | ||
+ | * Trafikkstyring | ||
+ | * Skifting | ||
+ | * Arbeid i spor | ||
+ | * Kommunikasjon | ||
+ | * Beredskap | ||
+ | |||
+ | Temaene vurderes etter følgende karakterskala: | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 5 | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 4 | Bestått \\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene | + | | 4 | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene |
- | | 3 | Bestått \\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 3 | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 2 | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | + | | 1 | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | For eksamener oppnevnes | + | |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider |
- | For eksamen i stillverksprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. \\ \\ | + | |
- | Personlig sikkerhet for befaring av spor (en sensor) \\ | + | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring |
- | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | * Eksamensinnhold |
- | Praktisk/ | + | * Gjennomføring av eksamen |
- | Avsluttende skriftlig eksamen | + | * Sensorveiledning |
- | Avsluttende praktisk/ | + | |
+ | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Eksamen | ||
+ | | Sikkerhetskurs del 1 | E-læring | ||
+ | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
+ | | Praktisk/ | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner Aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ | ||
- | Det skal utarbeides og oversendes eksamensoppgaver, | ||
- | For muntlig og skriftlig eksamensoppgaver godkjennes av sensor. \\ | ||
- | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
- | Læreplan for utdanning av togekspeditør har følgende eksamener: | ||
- | * Personlig sikkerhet for befaring av spor | ||
- | * Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
- | * Praktisk/ | ||
- | * Avsluttende skriftlig eksamen | ||
- | * Avsluttende praktisk/ | ||
- | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, |
- | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | + | Eksamensoppgaver |
- | ^ Togekspeditørutdanningen | + | |
- | | Personlig sikkerhet | + | |
- | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | |
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | |
- | | Avsluttende skriftlig | + | |
- | | Avsluttende praktisk/ | + | |
+ | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
+ | |||
+ | Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet for å gå opp til ny eksamen. Dette vurderes av linjeleder. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | ||
+ | |||
+ | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
+ | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
+ | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk/ | ||
- | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fag leksjoner beskrevet i læreplan; vedlegg: Delmål og leksjoner.\\ \\ | + | ==== Sikkerhetskurs del 1 ==== |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest | + | Aspirant gjennomfører e-læringen. |
- | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. \\ \\ | + | |
- | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | + | |
- | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ||
- | Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter Bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter Bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | ||
==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil | + | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil |
- | For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | + | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== |
- | ==== Stillverksprøve | + | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
- | Stillverksprøven | + | |
- | Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/ | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | + | |
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
- | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil | + | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil |
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\ | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | + | ==== Avsluttende |
- | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | + | Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på ca. 1,5 time. |
- | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil | + | |
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ | + | |
- | En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes | + | |
===== Klage på eksamen ===== | ===== Klage på eksamen ===== | ||
+ | ==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
+ | |||
+ | Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | |||
==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
- | Aspiranten | + | |
- | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | Aspiranten |
- | Aspiranten | + | |
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen | + | Fagleder Trafikkstyring |
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren | + | |
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor | + | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes | + | |
- | Aspiranten sender klagen | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige |
- | Ved klage på praktisk/ | + | |
+ | Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager | ||
+ | Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters | ||
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, |
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | |
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder |
+ | |||
+ | \\ \\ | ||
+ | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | ||
+ | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | ^ Kommunikasjon og temaarbeid | ||
+ | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | ||
+ | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | ||
+ | |• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | | ||
+ | |• Gir klare og utvetydige instruksjoner | | ||
+ | |• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | | ||
+ | |• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | | ||
+ | |• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | | ||
+ | |• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | | ||
+ | |• Har en god og naturlig tone med sine kolleger | | ||
+ | |• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
+ | |• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | | ||
+ | |• Hjelper til ved behov | | ||
+ | |• Søker aktivt informasjon fra andre | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | |• Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| | ||
+ | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| | ||
+ | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover| | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| | ||
+ | |• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| | ||
+ | |• Håndterer distraksjoner godt| | ||
+ | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| | ||
+ | |• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| | ||
+ | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| | ||
+ | |• Ber om hjelp når det er behov| | ||
+ | |• Fornuftig bruk av pauser| | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | |• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| | ||
+ | |• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| | ||
+ | |• Griper inn når det er nødvendig| | ||
+ | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger| | ||
+ | |• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer| | ||
+ | |||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== | ||
+ | ==== Hensikt ==== | ||
+ | Hensikten til retningslinjene er å fungere veiledende for involverte roller, og beskrive viktige grensesnitt mellom disse. | ||
+ | |||
+ | ==== Innhold ==== | ||
+ | Egnethet og holdninger \\ | ||
+ | Loggboka \\ | ||
+ | Veilederfunksjonen i praksis \\ | ||
+ | Progresjonstesting \\ | ||
+ | Eksamensinnhold og -oppgaver \\ | ||
+ | Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ | ||
+ | Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\ | ||
+ | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | |||
+ | ==== Egnethet og holdninger ==== | ||
+ | Det er forventet at aspiranten har klar og tydelig kommunikasjon og gode samarbeidsevner. Aspiranten skal vise initiativ til å bistå andre ved behov, være løsningsorientert og strukturert i sitt arbeid. Aspiranten skal være proaktiv og legge til rette for arbeidsoppgaver frem i tid, etablere en god situasjonsforståelse for seg og andre aktører. Aspiranten stiller uthvilt og forberedt til jobb for å ha tilstedeværelse og fokus på arbeidsoppgaver. Hen skal vise selvledelse, | ||
+ | |||
+ | ==== Loggboka ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene i henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka. | ||
+ | |||
+ | ==== Veilederfunksjonen i praksis ==== | ||
+ | Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, og beskriver hvilke aktiviteter som skal gjennomføres hver dag og hvilke læringsmål de dekker. Aspiranten er ansvarlig for å ha med seg praksisplan og loggboka på hver vakt. Loggboka vurderes av veileder/ | ||
+ | |||
+ | ==== Progresjonstesting ==== | ||
+ | Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/ | ||
+ | |||
+ | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | ||
+ | |||
+ | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Sensorkurs og sensurretningslinjer ==== | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
+ | |||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling senest 1 uke før avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | ||
+ | * Eksamensoppgaver | ||
+ | * Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | * Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. | ||
+ | |||
+ | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
+ | |||
+ | ==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon ==== | ||
+ | Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | ==== Etter eksamen | + | ==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen |
- | Krav til praksis | + | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe |
- | Aspiranter som har bestått alle eksamener i togekspeditørutdanningen skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togekspeditør. Deretter skal leder gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede togekspeditøren | + | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter |
+ | * Evaluering av resultater | ||
+ | * Evaluering av gjennomføring av opplæring | ||
+ | * Eksamensform | ||
+ | * Sensorkorpset | ||
+ | * Ulike utfordringer: | ||
+ | * Veien videre | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | ||