lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/06 10:08]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:55]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== 
  
  
 +===== Læreplan for togekspeditørutdanningen =====
  
 ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      | ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      |
Linje 8: Linje 8:
  
 ==== Eier av læreplanen ==== ==== Eier av læreplanen ====
-Konserndirektør i Kunde og trafikkdivisjonen +Konserndirektør i Kunde og trafikk 
  
 ==== Utarbeidet av ==== ==== Utarbeidet av ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk 
  
 ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====
Linje 18: Linje 18:
 ==== Agressokode === ==== Agressokode ===
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\  Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ 
-  * FO1076-Togekspeditør+  * FO1076 - Togekspeditør
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen\\   +Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttesDokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar
-Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, \\ Kompetanseregistrering, Hamar.+
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene\\ \\ + 
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ + 
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskaptekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig\\ \\ +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
-Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\  + 
-Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ +Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.  
-Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\  + 
-{{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400|}} \\ \\ +Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmålsom gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan 
 + 
 +Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.  
 Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere
 +
 + \\ \\ 
 +
 +{{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
  
 ==== Arbeidsform aspiranter ==== ==== Arbeidsform aspiranter ====
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\+Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\
 Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
    
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått arbeidspsykologisk test, bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev, ha gode datakunnskaper, god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og gode muntlige engelskkunnskaper\\ \\ +Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha
 +  * Bestått arbeidspsykologisk test  
 +  *  Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev  
 +  *  Gode datakunnskaper  
 +  *  God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk   
 +  *  Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ 
 I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
-  +===== Hovedmål for opplæringen ===== 
-==== Hovedmål for togekspeditørutdanningen ==== +Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvensersamt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
- +
-Utdannelsen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +
- +
-Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i +
-følgende læringsutbyttebeskrivelser:+
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. +  * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupperog togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner +  * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  +  * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjoner, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjoner 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg.+  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse 
 +  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. +  * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring 
-  * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. +  * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner 
-  * Aspiranten skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon+  * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer 
 +  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer 
 +  * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og  +  * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * togekspeditørens ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
-  * Aspiranten skal kunne bygge relasjoner med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. +  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
-  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.+  * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger 
  
-Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og 
-praksis. Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, 
-egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør. 
  
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) og i styringssystemet for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR. +Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)og i styringssystemet for Bane NOR. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR. 
-Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon.+ 
 + 
 +==== Gjennomføring av teori og praksis ==== 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd.\\ 
  
-==== Varighet på teori og praksis ==== +Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\  +
-Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Opplæringen består av lik mengde undervisning på Norsk jernbaneskole, og praktisk opplæring på opplæringsstasjoner. \\ \\  +
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.+
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.
  
-==== Varighet på praksis ==== 
-I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. 
  
-==== Antall deltakere ==== +Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ 
-I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig. \\ \\ +For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon.  Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og lage en oversikt over disse i samarbeid med Norsk jernbaneskolen. 
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 Aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. + 
 + 
 +I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\ 
 + 
 + 
 + 
 +==== Antall deltakere i praksisperioden==== 
 + 
 +Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
 Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene:
-Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso +Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\ +Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn\\ \\ +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole 
 + 
 + 
 +Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. 
 + 
 +Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
 Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\
Linje 113: Linje 131:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NORKunde og trafikkdivisjonen\\ +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringenListen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen.  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen som oppnevner to nye sensorer. \\ + 
-For eksamen i stillverksprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. \\ \\ +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer. \\ 
-Personlig sikkerhet for befaring av spor (en sensor) \\ +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring (en sensor) \\ +^ Eksamen                                           ^ Sensoer(er)                                                                                                         ^ 
-Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven (to sensorer) \\ +Personlig sikkerhet for befaring av spor          | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                                                              | 
-Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ +Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring  | :::                                                                                                                 | 
-Avsluttende praktisk/muntlig eksamen (en sensor\\+Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven       | :::                                                                                                                 | 
 +Avsluttende skriftlig eksamen                     | :::                                                                                                                 | 
 +Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                 | 
 +| Stillverksprøven                                  | <del>sensor Oppnevnes av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk</del>  |
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner Aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ +Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ 
-Det skal utarbeides og oversendes eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for kvalitetssikring og godkjenning. Når eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning er kvalitetssikret og godkjent sender sensor en tilbakemelding innen fastsatt frist\\ \\  + 
-For muntlig og skriftlig eksamensoppgaver godkjennes av sensor. \\ + 
-Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning. \\ \\ +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 30 dager før eksamen avholdesSensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager før eksamen avholdes.  
-Læreplan for utdanning av togekspeditør har følgende eksamener: + 
-  Personlig sikkerhet for befaring av spor +Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ 
-  Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring +Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveledning for stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning. 
-  Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven + 
-  Avsluttende skriftlig eksamen +Følgende eksamener skal gjennomføres\\ 
-  Avsluttende praktisk/muntlig eksamen+Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ 
 +Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ 
 +Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven \\ 
 +Avsluttende skriftlig eksamen \\ 
 +Avsluttende praktisk/muntlig eksamen 
 + 
 + 
 + 
 +Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.  
 + 
 +Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. 
 + \\ \\
  
-Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. 
  
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
 ^ Togekspeditørutdanningen                                      |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ ^ Togekspeditørutdanningen                                      |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^
 |  Personlig sikkerhet for befaring av spor  | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          | |  Personlig sikkerhet for befaring av spor  | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          |
 |  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring    | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | |  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring    | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           |
-| Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  |+| Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  |
 | Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          | | Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          |
-| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen               | Praktisk          | - 5 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |+| Avsluttende praktisk eksamen               | Praktisk          | - 5 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
  
  
-Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile delmål og fag leksjoner beskrevet i læreplan og opplæringsplan. 
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. \\ \\ 
-Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. \\ \\  
-Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. 
  
 ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ====
-Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter Bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter Bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.+Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
 ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== ==== Grunnleggende trafikkstyring ====
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\  Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ 
 For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\  For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ 
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.  Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
 +
 ==== Stillverksprøve ==== ==== Stillverksprøve ====
-Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1 time og 15 minutter hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene. \\ \\ +Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ 
-Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen. For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\+For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
 +
 ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== ==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
 Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\
 For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\  For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\ 
 Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.  Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. 
 +
 ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== ==== Avsluttende muntlig eksamen ====
-Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1 time. \\ \\+Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\
 For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\
 En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes
  
 ===== Klage på eksamen ===== ===== Klage på eksamen =====
 +
 ==== Klage på skriftlig eksamen ==== ==== Klage på skriftlig eksamen ====
 Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\
Linje 178: Linje 211:
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
 ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
-Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ 
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. Ved praktisk/muntlig eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\
 Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\ Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\
-Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen. +Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  
 ==== Fusk ==== ==== Fusk ====
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\  Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ 
Linje 187: Linje 221:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder.
  
-==== Etter eksamen ==== +===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
-Krav til praksis etter endt opplæring +
-Aspiranter som har bestått alle eksamener i togekspeditørutdanningen skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togekspeditør. Deretter skal leder gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede togekspeditøren er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter. +
  
 +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
 +^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid**                                    ^ **Forklaring**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ^
 +| Uttale seg klart og tydelig                                                     | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                   |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det                       | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| Profesjonell opptreden                                                          |                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      |
 +| Kommuniserer høflig og respektfullt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| Samhandler med andre                                                            | - Deler informasjon, spesielt før/i for bindelse med krevende operasjoner \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^
 +| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
 +| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +| Vurdere potensiale til hendelsen                                                | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               |
 +| Jobber proaktivt                                                                | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\  - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
 +| Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring  | - Gjør gode prioriteringer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           |
 +| Avklarer tid/sted/omfang for aktiviteter/oppgaver                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |
 +^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering og stresshåndtering**              ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^
 +| Håndterer avbrytelser og distraksjoner                                          | - Håndterer distraksjoner godt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       |
 +| Løser avvik/utfordringer/konflikter på en hensiktsmessig måte                   | - Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         |
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
  
 + 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane