lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/06 10:40]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/11 09:54]
ingrid_dale_bjordal
Linje 24: Linje 24:
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ + 
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskaptekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig\\ \\ +Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ 
-Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\  +Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør 
-Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ + 
-Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\ +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
 + 
 +Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse  
 + 
 +Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmålsom gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan 
 + 
 +Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.  
 + 
 + \\ \\ 
  
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
Linje 47: Linje 55:
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Aspiranten kan gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon +  * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner.  +  * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner.  
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  +  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.+  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. +  * Aspiranten kan gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. 
-  * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. +  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal kunne forstå innhold i kunngjøringer +  * Aspiranten kan forstå innhold i kunngjøringer 
-  * Aspiranten skal kunne håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Aspiranten kan håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. +  * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
-  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.+  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.
   * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger   * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger
  
Linje 73: Linje 81:
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.
  
  
Linje 112: Linje 120:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NORKunde og trafikk. \\+Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. \\ 
 Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer. \\ Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer. \\
-For eksamen i stillverksprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. \\ \\ +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-Personlig sikkerhet for befaring av spor (en sensor) \\ +^ Eksamen                                           ^ Sensoer(er)                                                                                                         ^ 
-Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring (en sensor) \\ +Personlig sikkerhet for befaring av spor          | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                                                              | 
-Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven (to sensorer) \\ +Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring  | :::                                                                                                                 | 
-Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ +Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven       | :::                                                                                                                 | 
-Avsluttende praktisk eksamen (en sensor\\+Avsluttende skriftlig eksamen                     | :::                                                                                                                 | 
 +Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                 | 
 +| Stillverksprøven                                  | 1 sensor Oppnevnesav sakkyndig leder signal \\ 1 sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk  |
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
Linje 125: Linje 136:
  
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager+Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 14 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen god tid før eksamen avholdes
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane