lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/06 10:40]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/29 09:48]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 24: Linje 24:
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ + 
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskaptekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig\\ \\ +Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ 
-Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\  + 
-Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
-Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\ + 
 +Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.  
 + 
 +Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmålsom gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan 
 + 
 +Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.  
 + 
 + \\ \\ 
  
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
Linje 44: Linje 51:
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvensersamt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Aspiranten har innsikt i trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon +  * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner.  +  * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner.  
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  +  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.+  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer+  * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkavvikling 
-  * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. +  * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner
-  * Aspiranten skal kunne forstå innhold i kunngjøringer +  * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer 
-  * Aspiranten skal kunne håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. 
 +  * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. +  * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
-  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.+  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.
   * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger   * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger
  
-Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og +
-praksis. Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, +
-egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør.+
  
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.
  
  
Linje 81: Linje 87:
 Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.
 +
 +==== Praksisperiode ====
 +Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok.
 +
  
 ==== Varighet på praksis ==== ==== Varighet på praksis ====
-I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring.+<color #ed1c24>I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring.</color>
  
-==== Antall deltakere ==== + 
-I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig. \\ \\ + 
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 Aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. +==== Antall deltakere i praksisperioden==== 
 + 
 +Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
Linje 96: Linje 108:
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\ +Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vuderet ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\  +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  
-Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet for gjennomsyn\\ + 
 +Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
 Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\
Linje 112: Linje 125:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NORKunde og trafikk. \\ +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringenListen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen.  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer. \\ + 
-For eksamen i stillverksprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. \\ \\ +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer. \\ 
-Personlig sikkerhet for befaring av spor (en sensor) \\ +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring (en sensor) \\ +^ Eksamen                                           ^ Sensoer(er)                                                                                                         ^ 
-Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven (to sensorer) \\ +Personlig sikkerhet for befaring av spor          | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                                                              | 
-Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ +Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring  | :::                                                                                                                 | 
-Avsluttende praktisk eksamen (en sensor\\+Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven       | :::                                                                                                                 | 
 +Avsluttende skriftlig eksamen                     | :::                                                                                                                 | 
 +Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                 | 
 +| Stillverksprøven                                  | <del>sensor Oppnevnes av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk</del>  |
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner Aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\+Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\
  
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager. +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest <color #ed1c24>14</color> dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen god tid (<color #ed1c24>senest 4 dager</color>) før eksamen avholdes
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
Linje 137: Linje 153:
 • Avsluttende praktisk/muntlig eksamen • Avsluttende praktisk/muntlig eksamen
  
-Det kreves at alle eksamener bestås. +
  
 Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.  Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. 
Linje 158: Linje 174:
 ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ====
 Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.
 +
 ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== ==== Grunnleggende trafikkstyring ====
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\  Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ 
 For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\  For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ 
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.  Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
 +
 ==== Stillverksprøve ==== ==== Stillverksprøve ====
-Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene. \\ \\ +Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ 
-Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen. For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\+<del>Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen</del>. For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
 +
 ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== ==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
 Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\
 For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\  For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\ 
 Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.  Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. 
 +
 ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== ==== Avsluttende muntlig eksamen ====
 Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\
Linje 176: Linje 196:
  
 ===== Klage på eksamen ===== ===== Klage på eksamen =====
 +
 ==== Klage på skriftlig eksamen ==== ==== Klage på skriftlig eksamen ====
 Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\
Linje 195: Linje 216:
 ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør. \\ Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditør kan fremvise disse ferdighetene.  +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} 
- +^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid**                                    ^ **Forklaring**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
-{{tablelayout?colwidth="670px"}} +Uttale seg klart og tydelig                                                     | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner  
-^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll  \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ * Videreformidler relevant informasjon til TXP på nabostasjon / togleder \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning  \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger  \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre  \\ Hjelper til ved behov \\ * Søker aktivt informasjon fra andre  +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-* Gjør gode prioriteringer \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ * (togarbeider skiftbefaringer) \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-Er bevisst på og håndterer målkonflikter   \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form   * Håndterer distraksjoner godt \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning   \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet   Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet   \\ * Ber om hjelp når det er behov   \\ * Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          | +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
-^ **Togekspeditør****rollen, lederskap**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^ +| Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det                       | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning                                                                                                                                                                                                                                           | 
-* Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger   \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
- +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
- +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| Profesjonell opptreden                                                          |                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     | 
 +| Kommuniserer høflig og respektfullt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| Samhandler med andre                                                            | - Deler informasjon, spesielt før/i for bindelse med krevende operasjoner \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)                                                                                                                                                                                                                                                                        | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
 +^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
 +Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                | 
 +| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledereTXP og toginformatørersamt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                   | 
 +| Vurdere potensiale til hendelsen                                                |                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     | 
 +| Jobber proaktivt                                                                | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)                                                                          | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring  | - Gjør gode prioriteringer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          | 
 +| Avklarer tid/sted/omfang for aktiviteter/oppgaver                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
 +^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering og stresshåndtering**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
 +Håndterer avbrytelser og distraksjoner                                          | - Håndterer distraksjoner godt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | 
 +| Løser avvik/utfordringer/konflikter på en hensiktsmessig måte                   | - Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
 +:::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
  
 + 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane