lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/11/22 14:46]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/05 12:43]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
Linje 24: Linje 24:
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god kompetanse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig. 
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ + 
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskaptekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig\\ \\ +Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ 
-Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\  +Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør 
-Læreplanen konkretiserer hovedmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ + 
-Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\ +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
 + 
 +Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse  
 + 
 +Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmålsom gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan 
 + 
 +Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.  
 + 
 + \\ \\ 
  
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
Linje 73: Linje 81:
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet og Styringsportalen for Bane NOR- Kunde og trafikk. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.
  
  
Linje 128: Linje 136:
  
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager+Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 14 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen god tid før eksamen avholdes
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane