Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/05 12:38] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 13:15] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 24: | Linje 24: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god kompetanse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, |
- | Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ | ||
- | Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse | + | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. |
Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | ||
Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
+ | |||
+ | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
{{: | {{: | ||
- | |||
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Aspiranten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gode datakunnskaper | ||
+ | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk | ||
+ | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | ||
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
+ | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | + | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger | + | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger |
- | Togekspeditørutdanningens opplæring gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og | ||
- | praksis. Togekspeditørutdanningen er en yrkesrettet utdanning der praktiske kvaliteter, | ||
- | egenskaper og praktisk fortolkning av teori settes i fokus, for å kunne uteksaminere togekspeditør. | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\ | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis |
- | Opplæring | + | |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. |
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | ==== Varighet på praksis ==== | ||
- | I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. | ||
- | ==== Antall deltakere ==== | + | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ |
- | I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig. \\ \\ | + | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. |
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ | + | |
+ | |||
+ | I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Antall deltakere | ||
+ | |||
+ | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso | + | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. | + | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ |
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ |
- | Progresjonsprøver oversendes fagansvarlig framføringssikkerhet | + | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten | + | |
+ | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
+ | |||
+ | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
Linje 120: | Linje 131: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet |
- | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | Praktisk/ | + | | Praktisk/ |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk eksamen |
- | | Stillverksprøven | + | | Stillverksprøven |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 148: | Linje 159: | ||
• Avsluttende praktisk/ | • Avsluttende praktisk/ | ||
- | Det kreves at alle eksamener bestås. | + | |
Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
Linje 157: | Linje 168: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Togekspeditørutdanningen | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
| Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | ||
| Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | | Eksamen i stillverksprøven |
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
| Avsluttende praktisk eksamen | | Avsluttende praktisk eksamen | ||
Linje 169: | Linje 181: | ||
==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ||
Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | ||
+ | |||
==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ | For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | ||
+ | |||
==== Stillverksprøve ==== | ==== Stillverksprøve ==== | ||
- | Stillverksprøven består av en praktisk/ | + | Stillverksprøven består av en praktisk/ |
- | Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/ | + | For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ |
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
+ | |||
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\ | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\ | ||
Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
+ | |||
==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ||
Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | ||
Linje 187: | Linje 203: | ||
===== Klage på eksamen ===== | ===== Klage på eksamen ===== | ||
+ | |||
==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ | ||
Linje 206: | Linje 223: | ||
===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør. \\ Atferdsindikatorene | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer |
- | + | {{tablelayout? | |
- | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** | |
- | {{tablelayout? | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | | ::: | ::: | |
- | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Situasjonsbevissthet | + | | ::: | ::: | |
- | | * Gjør gode prioriteringer | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** ^ | + | | ::: | ::: | |
- | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Togekspeditør****rollen, | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning |
- | | * Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger | + | | ::: | ::: | |
- | + | | ::: | ::: | | |
- | + | | ::: | ::: | | |
+ | | Profesjonell opptreden | ||
+ | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
+ | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
+ | | ::: | ::: | ||
+ | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
+ | | Innhenter informasjon | ||
+ | | Videreformidler fakta/ | ||
+ | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
+ | | Jobber proaktivt | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
+ | | Avklarer tid/ | ||
+ | ^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering | ||
+ | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | ::: | ::: | ||
+ |