Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/05 12:43] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/08 10:36] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
| |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== |
* Aspiranten kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. |
* Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
* Aspiranten kunne gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. | * Aspiranten kan gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. |
* Aspiranten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon | * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon |
* Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner. | * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner. |
* Aspiranten kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring |
* Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. |
| |
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== |
* Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | * Aspiranten kan gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. |
* Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. |
* Aspiranten skal kunne forstå innhold i kunngjøringer | * Aspiranten kan forstå innhold i kunngjøringer |
* Aspiranten skal kunne håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. | * Aspiranten kan håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. |
| |
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== |
* Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. |
* Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. |
* Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver. | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver. |
* Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger |
| |