lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/05 12:43]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/08 10:36]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 55: Linje 55:
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +  * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Aspiranten kan gjøre rede for trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om kommunikasjon og distribusjon +  * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner.  +  * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner.  
-  * Aspiranten kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  +  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.+  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. +  * Aspiranten kan gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. 
-  * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. +  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal kunne forstå innhold i kunngjøringer +  * Aspiranten kan forstå innhold i kunngjøringer 
-  * Aspiranten skal kunne håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Aspiranten kan håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. +  * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
-  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og skal gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.+  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver.
   * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger   * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane