Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/11 10:38] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/03 14:40] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 82: | Linje 82: | ||
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\ | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis |
- | Opplæring | + | |
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | ||
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | ==== Praksisperiode ==== | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. | ||
+ | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. \\ | ||
+ | <color # | ||
- | ==== Varighet på praksis ==== | ||
- | <color # | ||
+ | I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\ | ||
+ | <color # | ||
+ | </ | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
- | < | + | |
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ | + | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Linje 125: | Linje 126: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | <color #22b14c>Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</ |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Eksamen | ^ Eksamen | ||
Linje 135: | Linje 136: | ||
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
| Avsluttende praktisk eksamen | | Avsluttende praktisk eksamen | ||
- | | Stillverksprøven | + | | Stillverksprøven |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Linje 141: | Linje 142: | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 182: | Linje 183: | ||
==== Stillverksprøve ==== | ==== Stillverksprøve ==== | ||
Stillverksprøven består av en praktisk/ | Stillverksprøven består av en praktisk/ | ||
- | < | + | For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ |
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
Linje 216: | Linje 217: | ||
===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør. \\ Atferdsindikatorene | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer |
- | + | {{tablelayout? | |
- | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** | |
- | {{tablelayout? | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | | ::: | ::: | |
- | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Situasjonsbevissthet | + | | ::: | ::: | |
- | | * Gjør gode prioriteringer | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** ^ | + | | ::: | ::: | |
- | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Togekspeditør****rollen, | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning |
- | | * Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger | + | | ::: | ::: | |
- | + | | ::: | ::: | | |
- | + | | ::: | ::: | | |
+ | | Profesjonell opptreden | ||
+ | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
+ | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
+ | | ::: | ::: | ||
+ | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
+ | | Innhenter informasjon | ||
+ | | Videreformidler fakta/ | ||
+ | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
+ | | Jobber proaktivt | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
+ | | Avklarer tid/ | ||
+ | ^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering | ||
+ | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | ::: | ::: | ||
+ |