Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/11 10:38] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 13:15] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 26: | Linje 26: | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, | ||
- | Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
Linje 35: | Linje 34: | ||
Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
+ | |||
+ | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
{{: | {{: | ||
- | |||
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Aspiranten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gode datakunnskaper | ||
+ | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk | ||
+ | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | ||
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
Linje 56: | Linje 60: | ||
* Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Aspiranten har innsikt i trafikkregler, | + | * Aspiranten har innsikt i gjeldende |
- | * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon | + | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig |
- | * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens | + | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon | + | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | + | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv | + | * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | + | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
* Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | ||
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | + | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
- | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
* Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
- | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | + | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger | + | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger |
Linje 82: | Linje 86: | ||
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\ | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis |
- | Opplæring | + | |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. |
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | ==== Praksisperiode ==== | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. | ||
+ | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ | ||
+ | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | ||
- | ==== Varighet på praksis ==== | + | |
- | <color #22b14c>I praksisperioden | + | I løpet av opplæringen |
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
- | < | + | |
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ | + | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso | + | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vuderet | + | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert |
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
+ | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
+ | |||
- | Eksamen skal teste ut om studenten | + | Eksamen skal teste ut om aspiranten |
Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Linje 125: | Linje 131: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | <color #22b14c>Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet |
- | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | Praktisk/ | + | | Praktisk/ |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk eksamen |
- | | Stillverksprøven | + | | Stillverksprøven |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Linje 141: | Linje 147: | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 162: | Linje 168: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Togekspeditørutdanningen | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
| Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | ||
| Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | | Eksamen i stillverksprøven |
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
| Avsluttende praktisk eksamen | | Avsluttende praktisk eksamen | ||
Linje 182: | Linje 189: | ||
==== Stillverksprøve ==== | ==== Stillverksprøve ==== | ||
Stillverksprøven består av en praktisk/ | Stillverksprøven består av en praktisk/ | ||
- | < | + | For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ |
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
Linje 216: | Linje 223: | ||
===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør. \\ Atferdsindikatorene | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer |
- | + | {{tablelayout? | |
- | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** | |
- | {{tablelayout? | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | | ::: | ::: | |
- | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Situasjonsbevissthet | + | | ::: | ::: | |
- | | * Gjør gode prioriteringer | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** ^ | + | | ::: | ::: | |
- | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Togekspeditør****rollen, | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning |
- | | * Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger | + | | ::: | ::: | |
- | + | | ::: | ::: | | |
- | + | | ::: | ::: | | |
+ | | Profesjonell opptreden | ||
+ | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
+ | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
+ | | ::: | ::: | ||
+ | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
+ | | Innhenter informasjon | ||
+ | | Videreformidler fakta/ | ||
+ | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
+ | | Jobber proaktivt | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | ::: | ::: | | ||
+ | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
+ | | Avklarer tid/ | ||
+ | ^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering | ||
+ | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
+ | | Løser avvik/ | ||
+ | | ::: | ::: | ||
+ |