lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/29 09:31]
ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/30 14:18]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 93: Linje 93:
  
 ==== Varighet på praksis ==== ==== Varighet på praksis ====
-<color #22b14c>I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring.</color> +I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\ 
 +<color #ed1c24>Det skal plukkes ut utvalgte stasjoner som egner seg til opplæring. Linjeledere har ansvar for å lage denne listen i samarbeid med skolen.</color>
  
 +<color #ed1c24>Linjeleders ansvar er det beskrevet?</color>
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
-<del>I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig</del>. \\ \\ + 
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 Aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. +Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
Linje 125: Linje 126:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-<color #22b14c>Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. \\</color>+Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen. 
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to nye sensorer. \\+Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer. \\
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
 ^ Eksamen                                           ^ Sensoer(er)                                                                                                         ^ ^ Eksamen                                           ^ Sensoer(er)                                                                                                         ^
Linje 135: Linje 136:
 | Avsluttende skriftlig eksamen                     | :::                                                                                                                 | | Avsluttende skriftlig eksamen                     | :::                                                                                                                 |
 | Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                 | | Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                 |
-| Stillverksprøven                                  | 1 sensor Oppnevnes av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk  |+| Stillverksprøven                                  | <del>1 sensor Oppnevnes av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk</del>  |
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
Linje 141: Linje 142:
  
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 14 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen god tid (senest 4 dager) før eksamen avholdes. +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest <color #ed1c24>14</color> dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen god tid (<color #ed1c24>senest 4 dager</color>) før eksamen avholdes. 
  
 Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
Linje 235: Linje 236:
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
 ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ^ ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ^
-| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                |+| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               |
 | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                   | | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                   |
-| Vurdere potensiale til hendelsen                                                |                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     +| Vurdere potensiale til hendelsen                                                | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
-| Jobber proaktivt                                                                | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)                                                                          |+| Jobber proaktivt                                                                | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\  - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)                                                                          |
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane