Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/29 09:35] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/30 14:14] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
| |
==== Varighet på praksis ==== | ==== Varighet på praksis ==== |
<color #22b14c>I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring.</color> | I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. |
| <color #ed1c24>Det skal plukkes ut utvalgte stasjoner som egner seg til opplæring. Linjeledere har ansvar for å lage denne listen.</color> |
| |
| |
| |
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== |
<del>I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig</del>. \\ \\ | |
Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 Aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. |
| |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet** ^ ^ | ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet** ^ ^ |
| Innhenter informasjon | - Søker aktivt informasjon fra andre | | | Innhenter informasjon | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme | |
| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | | | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov | |
| Vurdere potensiale til hendelsen | | | | Vurdere potensiale til hendelsen | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende | |
| Jobber proaktivt | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | | | Jobber proaktivt | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |
| ::: | ::: | | | ::: | ::: | |