lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/29 09:35]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/02 14:42]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 89: Linje 89:
  
 ==== Praksisperiode ==== ==== Praksisperiode ====
-Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok.+Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. \\ 
 +<color #ed1c24>For å få mest ut av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon.  Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner og lage en oversikt over disse i samarbeid med skolen.</color>
  
  
-==== Varighet på praksis ==== 
-<color #22b14c>I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring.</color> 
  
  
 +==== Varighet på praksis ====
 +I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
-<del>I klasseromsundervisning kan maks 30 delta på undervisning samtidig</del>. \\ \\ + 
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 Aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. +Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
Linje 182: Linje 183:
 ==== Stillverksprøve ==== ==== Stillverksprøve ====
 Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\
-<del>Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen</del>For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\+For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
  
Linje 235: Linje 236:
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
 ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ^ ^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ^
-| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                |+| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               |
 | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                   | | Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                   |
-| Vurdere potensiale til hendelsen                                                |                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     +| Vurdere potensiale til hendelsen                                                | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
-| Jobber proaktivt                                                                | - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)                                                                          |+| Jobber proaktivt                                                                | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\  - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)                                                                          |
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
 | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | | :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane