Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/04/29 09:48] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 12:23] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 4: | Linje 4: | ||
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
- | ^ Kravstiller kompetanse: | + | ^ Kravstiller kompetanse: |
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | + | Enhet for kompetansestyring |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode === | ==== Agressokode === | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
* FO1076 - Togekspeditør | * FO1076 - Togekspeditør | ||
+ | |||
+ | Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. I tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren til kontrollprøve. | ||
+ | |||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Elektroniske [[menyer: | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | ===== Innledning ===== | + | | Progresjonstester, tentamener, osv. | It ‘s learning| |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, | + | | Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | |
+ | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Sensorvurderinger | ||
+ | | Alle eksamensresultater | Driv | | ||
- | Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ | ||
- | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. | + | ===== Innledning ===== |
+ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikkforståelse, | ||
+ | |||
+ | Læreplanen | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | + | Læremålene |
- | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
{{: | {{: | ||
- | |||
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene | + | |
+ | Operativt regelverk | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: |
- | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | + | * Bestått |
+ | * Bestått | ||
+ | * Grunnleggende ferdigheter : | ||
+ | * IKT | ||
+ | * Norsk, skriftlig og muntlig | ||
+ | * Engelsk, muntlig | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | Aspiranten |
- | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har innsikt i trafikkregler, | + | * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon | + | * ha kunnskap om gjeldende |
- | * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom | + | * ha kunnskap om skriftlig |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon | + | * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekspeditørens rolle i samspillet mellom |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | + | * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ |
+ | * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon | ||
+ | * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | ||
+ | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
+ | * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten | + | Aspiranten |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | + | * kunne lese og forstå |
- | * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | + | * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre | + | * kunne betjene tekniske anlegg og systemer |
- | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
+ | * kunne bruke sjekkliste. | ||
+ | * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. | ||
+ | * kunne bruke sjekklister | ||
- | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
- | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
+ | Aspiranten skal: | ||
+ | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. S | ||
+ | * ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
+ | * kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
+ | * ha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. | ||
+ | * ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\ | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis |
- | Opplæring | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | + | Skolen utarbeider |
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått | + | I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. |
+ | \\ | ||
- | ==== Praksisperiode ==== | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. | ||
- | ==== Varighet på praksis | + | ==== Antall deltakere i praksisperioden |
- | <color # | + | Den praktiske opplæringen gjennomføres |
+ | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
+ | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | ==== Antall deltakere | + | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== |
+ | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
+ | Under opplæringen blir aspiranten vurdert | ||
+ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden | ||
+ | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== | ||
+ | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
+ | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/ | ||
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres | + | Før aspiranten kan meldes |
+ | • Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | ||
+ | • Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» | ||
+ | • Bestått praktisk/ | ||
+ | (standard stillverk) | ||
+ | • Bestått avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | • Vise egnethet og gode holdninger | ||
+ | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener. | ||
- | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso | ||
- | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | + | ==== Eksamensform |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener og følgende temaer må bestås for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått: | ||
- | ==== Vurdering under utdanningen ==== | + | • Uregelmessigheter |
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk | + | • Trafikkstyring |
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | + | • Skifting |
+ | • Arbeid | ||
+ | • Kommunikasjon | ||
+ | • Beredskap | ||
+ | Temaene vurderes etter følgende karakterskala: | ||
- | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
- | |||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 5 | Bestått \\ Studenten |
- | | 4 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 4 | Bestått \\ Studenten |
- | | 3 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 3 | Bestått \\ Studenten |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk< | ||
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring. |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum 4 uker før eksamener for gjennomgang av: | ||
+ | • Eksamensinnhold | ||
+ | • Gjennomføring av eksamen | ||
+ | • Sensorveiledning | ||
+ | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
+ | |||
+ | |||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor |
- | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | Praktisk/ | + | | Praktisk/ |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk/ |
- | | Stillverksprøven | + | |
+ | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ | ||
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar | + | Eksamensoppgaver |
+ | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | ||
+ | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
- | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
- | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
- | Følgende eksamener | + | Til eksamen |
- | • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | + | {{tablelayout? |
- | • Skriftlig eksamen | + | ^ Togekspeditørutdanningen |
- | • Praktisk/ | + | | Eksamen |
- | • Avsluttende skriftlig eksamen \\ | + | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
- | • Avsluttende praktisk/ | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
+ | | Avsluttende praktisk/ | ||
+ | ==== Sikkerhetskurs del 1 ==== | ||
+ | Aspirant gjennomfører e-læringen. | ||
+ | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== | ||
+ | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | ||
+ | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | ==== Avsluttende praktisk/ | ||
+ | Den praktisk/ | ||
- | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
- | Hjelpemidler | + | ===== Klage på eksamen ===== |
- | \\ \\ | + | ==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen ==== |
+ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen | ||
+ | Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
- | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | + | ==== Klage på skriftlig eksamen |
- | ^ Togekspeditørutdanningen | + | |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | + | |
- | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | |
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | |
- | | Avsluttende | + | |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | |
+ | Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, | ||
+ | Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke. | ||
+ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
+ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer. | ||
+ | Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/ | ||
+ | ==== Fusk ==== | ||
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | ==== Personlig sikkerhet | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder |
- | Aspiranten avlegger skriftlig | + | |
- | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
- | For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | ||
- | ==== Stillverksprøve | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== |
- | Stillverksprøven består | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes |
- | < | + | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet | + | Kommunikasjon og teamarbeid |
+ | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig | ||
+ | • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | ||
+ | • Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll | ||
+ | • Gir klare og utvetydige instruksjoner | ||
+ | • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | ||
+ | • Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | ||
+ | • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | ||
+ | • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | ||
+ | • Har en god og naturlig tone med sine kolleger | ||
+ | • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
+ | • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | ||
+ | • Hjelper til ved behov | ||
+ | • Søker aktivt informasjon fra andre | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | • Gjør gode prioriteringer | ||
+ | • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning | ||
+ | • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | ||
+ | • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
+ | • Stiller frisk, uthvilt og skikket | ||
+ | • Håndterer distraksjoner godt | ||
+ | • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
+ | • Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet | ||
+ | • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | ||
+ | • Ber om hjelp når det er behov | ||
+ | • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Lederskap | ||
+ | • Anvender rollens myndighet | ||
+ | • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | ||
+ | • Griper inn når det er nødvendig | ||
+ | • Stoler på seg selv og egne beslutninger | ||
+ | • Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
- | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
- | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\ | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
- | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ||
- | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | ||
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ | ||
- | En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes | ||
- | ===== Klage på eksamen ===== | ||
- | ==== Klage på skriftlig eksamen | + | ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== |
- | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ | + | ==== Hensikt |
- | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | Hensikten til retningslinjene |
- | Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | |
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | + | |
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | + | |
- | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | + | |
- | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | + | |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | |
- | Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\ | + | |
- | Ved klage på muntlig/ | + | |
- | ==== Fusk ==== | + | ==== Innhold |
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | + | Egnethet og holdninger |
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | Loggboka |
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres | + | Veilederfunksjonen i praksis |
+ | Progresjonstesting | ||
+ | Eksamensinnhold | ||
+ | Sensorkurs og sensurretningslinjer | ||
+ | Innsyn i opplæringsdokumentasjon | ||
+ | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | |||
+ | ==== Egnethet og holdninger ==== | ||
+ | Det er forventet | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter | + | ==== Loggboka |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene i henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka. | ||
+ | |||
+ | ==== Veilederfunksjonen i praksis ==== | ||
+ | Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, og beskriver hvilke aktiviteter som skal gjennomføres hver dag og hvilke læringsmål de dekker. Aspiranten er ansvarlig for å ha med seg praksisplan og loggboka på hver vakt. Loggboka vurderes av veileder/ | ||
+ | |||
+ | ==== Progresjonstesting ==== | ||
+ | Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/ | ||
+ | |||
+ | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | ||
+ | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Sensorkurs og sensurretningslinjer ==== | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | ||
+ | - Eksamensoppgaver | ||
+ | - Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | - Organisering av sensur | ||
+ | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
+ | |||
+ | ==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon ==== | ||
+ | Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
+ | |||
+ | ==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | ||
+ | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
+ | - Evaluering av resultater | ||
+ | - Evaluering av gjennomføring av opplæring | ||
+ | - Eksamensform og -gjennomføring | ||
+ | - Sensorkorpset | ||
+ | - Ulike utfordringer: | ||
+ | - Veien videre | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | ||
- | | Uttale seg klart og tydelig | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Profesjonell opptreden | ||
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
- | | Innhenter informasjon | ||
- | | Videreformidler fakta/ | ||
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
- | | Jobber proaktivt | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
- | | Avklarer tid/ | ||
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
- | | Løser avvik/ | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- |