Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/02 14:42] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/03 14:40] ingrid_dale_bjordal [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 82: | Linje 82: | ||
- | ==== Varighet på teori og praksis ==== | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.\\ \\ | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis |
- | Opplæring | + | |
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan. | ||
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | ==== Praksisperiode ==== | + | |
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. \\ | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. \\ | ||
- | <color # | + | <color # |
- | |||
- | |||
- | ==== Varighet på praksis ==== | ||
I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\ | I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\ | ||
+ | |||
+ | <color # | ||
+ | </ | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
Linje 142: | Linje 142: | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 219: | Linje 219: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | Profesjonell opptreden | + | | Profesjonell opptreden |
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | + | | Kommuniserer høflig og respektfullt |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Situasjonsforståelse: | + | ^ **Situasjonsforståelse: |
- | | Innhenter informasjon | + | | Innhenter informasjon |
- | | Videreformidler fakta/ | + | | Videreformidler fakta/ |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | | Vurdere potensiale til hendelsen |
- | | Jobber proaktivt | + | | Jobber proaktivt |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | + | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring |
- | | Avklarer tid/ | + | | Avklarer tid/ |
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | + | ^ ** Oppgavehåndtering: |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | + | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner |
- | | Løser avvik/ | + | | Løser avvik/ |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |