Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/02 15:29] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/08 12:08] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
||
---|---|---|---|
Linje 47: | Linje 47: | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: |
+ | * Bestått | ||
+ | * Bestått | ||
+ | * Gode datakunnskaper | ||
+ | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk | ||
+ | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | ||
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
Linje 94: | Linje 99: | ||
I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\ | I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\ | ||
+ | |||
+ | <color # | ||
+ | </ | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
Linje 109: | Linje 117: | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
- | Eksamen skal teste ut om studenten | + | Eksamen skal teste ut om aspiranten |
Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Linje 216: | Linje 224: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | + | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | | Uttale seg klart og tydelig |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | Profesjonell opptreden | + | | Profesjonell opptreden |
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | + | | Kommuniserer høflig og respektfullt |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | ^ **Situasjonsforståelse: | + | ^ **Situasjonsforståelse: |
- | | Innhenter informasjon | + | | Innhenter informasjon |
- | | Videreformidler fakta/ | + | | Videreformidler fakta/ |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | | Vurdere potensiale til hendelsen |
- | | Jobber proaktivt | + | | Jobber proaktivt |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |
- | | Vider god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | + | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring |
- | | Avklarer tid/ | + | | Avklarer tid/ |
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | + | ^ ** Oppgavehåndtering: |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | + | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner |
- | | Løser avvik/ | + | | Løser avvik/ |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | ::: | |