lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/03 14:40]
ingrid_dale_bjordal [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:16]
ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering]
Linje 47: Linje 47:
    
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått arbeidspsykologisk test, bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev, ha gode datakunnskaper, god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og gode muntlige engelskkunnskaper\\ \\ +Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha
 +  * Bestått arbeidspsykologisk test  
 +  *  Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev  
 +  *  Gode datakunnskaper  
 +  *  God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk   
 +  *  Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ 
 I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
Linje 56: Linje 61:
   * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.   * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.
   * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.   * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.
-  * Aspiranten har innsikt i trafikkregler, andre lover, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring 
-  * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon og distribusjon +  * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse 
-  * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjoner +  * Aspiranten har kunnskap om de funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjoner 
-  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon innen sikring  +  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse 
-  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer.+  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkavvikling +  * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring 
-  * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner.+  * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner
   * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer   * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer
-  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. +  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer 
-  * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.+  * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
   * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.   * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.
   * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.   * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.
-  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver. +  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
-  * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger+  * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsenog de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger
  
  
Linje 83: Linje 88:
  
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd..\\ +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd.\\ 
  
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.+Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.
  
  
-Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, og følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får krav i loggbok. \\ +Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ 
-<color #ed1c24>For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon.  Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og lage en oversikt over disse i samarbeid med Norsk jernbaneskolen.</color>+For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon.  Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og lage en oversikt over disse i samarbeid med Norsk jernbaneskolen.
  
  
-praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. \\+løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning med fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\ 
  
-<color #ed1c24>Linjeleder har ansvaret for å gjennomføre progresjonstester i praksisperioden, utarbeidet av Norsk jernbaneskole 
-</color> 
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
Linje 109: Linje 113:
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vuderet ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ +Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ 
 Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ 
 +I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole
 +
  
-Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.+Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
 Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane