Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/08 12:08] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:13] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
||
---|---|---|---|
Linje 61: | Linje 61: | ||
* Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
* Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Aspiranten har innsikt i trafikkregler, | + | * Aspiranten har innsikt i gjeldende |
- | * Aspiranten har kunnskap om kommunikasjon | + | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig |
- | * Aspiranten har kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | + | * Aspiranten har kunnskap om de funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon | + | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | + | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv | + | * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | + | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
* Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | ||
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer, samt utføre trafikkstyring. | + | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
- | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
* Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
- | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | + | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen og grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger | + | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger |
Linje 88: | Linje 88: | ||
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. |
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, | + | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført |
- | <color #ed1c24>For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | + | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. |
- | I praksisperioden | + | I løpet av opplæringen |
<color # | <color # | ||
Linje 114: | Linje 114: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vuderet | + | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert |
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||