Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:13] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:47] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 26: | Linje 26: | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, | ||
- | Togekspeditørutdanningen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. \\ | ||
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
Linje 35: | Linje 34: | ||
Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
+ | |||
+ | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
{{: | {{: | ||
- | |||
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Aspiranten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
Linje 63: | Linje 62: | ||
* Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
* Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
- | * Aspiranten har kunnskap om de funksjoner | + | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative |
* Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | ||
* Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | ||
Linje 100: | Linje 99: | ||
I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning med fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\ | I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning med fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\ | ||
- | <color # | + | |
- | </ | + | |
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
Linje 116: | Linje 114: | ||
Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
+ | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
+ | |||
Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
Linje 168: | Linje 168: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Togekspeditørutdanningen | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
| Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | ||
| Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | | Eksamen i stillverksprøven |
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
| Avsluttende praktisk eksamen | | Avsluttende praktisk eksamen |