Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:38] ingrid_dale_bjordal [Innledning] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 13:08] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 34: | Linje 34: | ||
Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
+ | |||
+ | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
{{: | {{: | ||
- | |||
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Aspiranten | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
Linje 62: | Linje 62: | ||
* Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
* Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
- | * Aspiranten har kunnskap om de funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekseditørens rolle i samspillet mellom | + | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom |
* Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | ||
* Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | ||
Linje 97: | Linje 97: | ||
- | I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre | + | I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre |
Linje 107: | Linje 107: | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso | + | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor |
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
Linje 131: | Linje 131: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk< | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk< |
Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |