lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:47]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 13:08]
ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen]
Linje 62: Linje 62:
   * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring   * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring
   * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse   * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse
-  * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjoner, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjoner+  * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjonene
   * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse   * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse
   * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer   * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer
Linje 97: Linje 97:
  
  
-I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning med fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\+I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\
  
  
Linje 107: Linje 107:
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
 Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene:
-Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso +Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
Linje 131: Linje 131:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen. 
  
 Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer. \\ Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer. \\
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane