Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:52] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/03/31 13:07] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 14: | Linje 14: | ||
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode === | ==== Agressokode === | ||
Linje 55: | Linje 55: | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser, | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser, |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
* Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | + | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, |
- | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative | + | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | + | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | + | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring | + | * Aspiranten kan lese og forstå |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner | + | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. |
- | * Aspiranten kan planlegge | + | * Aspiranten kan planlegge |
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer | + | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | + | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, |
* Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold | + | * Aspiranten har kunnskap om ulike faktorer |
Linje 94: | Linje 94: | ||
Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ | ||
- | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | + | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. |
+ | </ | ||
I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\ | I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\ | ||
Linje 131: | Linje 131: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</ | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet |
- | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | Praktisk/ | + | | Praktisk/ |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk eksamen |
- | | Stillverksprøven | + | | Stillverksprøven |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Linje 147: | Linje 147: | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, |
Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | ||
Linje 221: | Linje 221: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | ||
- | | Uttale seg klart og tydelig | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Profesjonell opptreden | ||
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
- | | Innhenter informasjon | ||
- | | Videreformidler fakta/ | ||
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
- | | Jobber proaktivt | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
- | | Avklarer tid/ | ||
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
- | | Løser avvik/ | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | |
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | |