Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 13:34] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 11:52] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 4: | Linje 4: | ||
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
- | ^ Kravstiller kompetanse: | + | ^ Kravstiller kompetanse: |
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | + | Enhet for kompetansestyring |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
* FO1076 - Togekspeditør | * FO1076 - Togekspeditør | ||
+ | |||
+ | Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. I tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren til kontrollprøve. | ||
+ | |||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Elektroniske [[menyer: | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | ===== Innledning ===== | + | | Progresjonstester, tentamener, osv. | It ‘s learning| |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, | + | | Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | |
+ | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Sensorvurderinger | ||
+ | | Alle eksamensresultater | Driv | | ||
- | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen | + | ===== Innledning ===== |
+ | Utdanningen | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, |
- | Læremålene skal sikre at aspiranten | + | Læremålene skal sikre at aspiranten |
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
Linje 42: | Linje 47: | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene | + | |
+ | Operativt regelverk | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | ||
* Bestått arbeidspsykologisk test | * Bestått arbeidspsykologisk test | ||
- | * Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev | + | * Bestått 3-årig videregående utdanning |
- | * Gode datakunnskaper | + | * Grunnleggende ferdigheter : |
- | * | + | * IKT |
- | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | + | * Norsk, |
- | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | + | * Engelsk, muntlig |
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | Aspiranten |
- | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | + | * ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, | + | * ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | + | * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | + | * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ |
+ | * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
+ | * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | ||
+ | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
+ | * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten | + | Aspiranten |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner | + | * kunne lese og forstå |
- | * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer | + | * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer | + | * kunne betjene tekniske anlegg og systemer |
- | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
+ | * kunne bruke sjekkliste. | ||
+ | * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. | ||
+ | * kunne bruke sjekklister | ||
- | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
- | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
+ | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
+ | * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
+ | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, |
- | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen | |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. | + | Skolen |
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått | + | I løpet av trafikkopplæringen |
- | + | \\ | |
- | + | ||
- | Skolen | + | |
- | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | I løpet av opplæringen | + | |
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
+ | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | ||
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ | + | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== |
+ | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso | ||
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten | + | Under opplæringen blir studenten |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
- | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | + | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, |
+ | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
- | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenten |
- | + | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter | + | |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 5 | Bestått \\ Studenten |
- | | 4 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 4 | Bestått \\ Studenten |
- | | 3 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 3 | Bestått \\ Studenten |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet | + | Fagleder trafikkstyring |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | 1 sensor oppnevnt | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor |
- | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | Praktisk/ | + | | Praktisk/ |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk/ |
- | | Stillverksprøven | + | |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. |
- | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | + | Eksamensoppgaver for skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ |
- | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | + | Eksamensoppgaver for Praktisk/ |
Følgende eksamener skal gjennomføres: | Følgende eksamener skal gjennomføres: | ||
• Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | ||
• Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ | • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ | ||
- | • Praktisk/ | + | • Praktisk/ |
• Avsluttende skriftlig eksamen \\ | • Avsluttende skriftlig eksamen \\ | ||
- | • Avsluttende praktisk/ | + | • Avsluttende praktisk/ |
- | + | Studentene | |
- | Aspirantene | + | |
Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
Linje 169: | Linje 177: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Togekspeditørutdanningen | + | ^ Togekspeditørutdanningen |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Skriftlig | + | | Personlig sikkerhet for befaring av spor |
- | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk) |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk/ |
Linje 180: | Linje 188: | ||
==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ||
- | Aspiranten | + | Studenten |
==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
- | For å bestå eksamen må aspiranten | + | For å bestå eksamen må studenten |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst | + | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst |
+ | |||
+ | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) ==== | ||
+ | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | ||
+ | For å bestå og få godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) må studenten oppnå karakter 3. Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen | ||
- | ==== Stillverksprøve ==== | ||
- | Stillverksprøven består av en praktisk/ | ||
- | For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
- | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. | + | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. |
- | For å bestå må aspiranten | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, | + | For å bestå må studenten |
+ | |||
+ | En student som ikke består eksamen, | ||
- | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | + | ==== Avsluttende |
- | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | + | Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ |
- | For å bestå må aspiranten | + | For å bestå må studenten |
- | En aspirant | + | En student |
===== Klage på eksamen ===== | ===== Klage på eksamen ===== | ||
==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
- | Aspiranten | + | Studenten |
- | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, |
- | Aspiranten | + | Studenten |
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten | + | studenten |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studenten |
- | Aspiranten | + | studenten |
- | Ved klage på muntlig/ | + | Ved klage på muntlig/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten |
bruk av ulovlige hjelpemidler, | bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes |
- | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== |
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer | + | |
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | ||
- | | Uttale seg klart og tydelig | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Profesjonell opptreden | ||
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
- | | Innhenter informasjon | ||
- | | Videreformidler fakta/ | ||
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
- | | Jobber proaktivt | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
- | | Avklarer tid/ | ||
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
- | | Løser avvik/ | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | |
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | |