lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/09/06 13:49]
ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/03/31 13:13]
kristin_strand
Linje 58: Linje 58:
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.+  * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring.
   * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.   * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.
-  * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring +  * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse +  * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. 
-  * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjonene +  * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. 
-  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse +  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
-  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer+  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring +  * Aspiranten kan lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. 
-  * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner +  * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. 
-  * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer +  * Aspiranten kan planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer. 
-  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer+  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. 
   * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
   * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.   * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.
-  * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder.+  * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse.
   * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.   * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
-  * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger+  * Aspiranten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger
  
  
Linje 93: Linje 93:
  
  
-Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ +Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjonfølge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav loggbok\\
-For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon.  Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og lage en oversikt over disse samarbeid med Norsk jernbaneskolen.+
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane