Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/09/06 13:49] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/03/31 13:13] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 58: | Linje 58: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
* Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | + | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, |
- | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, | + | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | + | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | + | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring | + | * Aspiranten kan lese og forstå |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner | + | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. |
- | * Aspiranten kan planlegge | + | * Aspiranten kan planlegge |
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer | + | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | + | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, |
* Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold | + | * Aspiranten har kunnskap om ulike faktorer |
Linje 93: | Linje 93: | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. | + | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden |
- | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | + | |