Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/09/18 13:28] – [Hovedmål for opplæringen] ingrid_dale_bjordal | lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/06 09:21] – kristin_strand | ||
---|---|---|---|
Linje 24: | Linje 24: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikk |
Linje 42: | Linje 42: | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\ | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder |
Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
Linje 55: | Linje 55: | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
* Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
- | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | + | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, |
- | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, | + | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse | + | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer | + | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
+ | * Aspiranten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner | + | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
+ | * Aspiranten skal kunne bruke sjekkliste. | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
* Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
Linje 83: | Linje 86: | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
Linje 93: | Linje 96: | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. | + | Skolen bestiller praksisplass |
- | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | + | |
Linje 112: | Linje 114: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | + | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse. |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
- | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | + | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, |
Linje 133: | Linje 136: | ||
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | ||
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Eksamen | ^ Eksamen |