Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/03/31 13:07] kristin_strand |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/17 12:09] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 24: | Linje 24: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikk |
Linje 33: | Linje 33: | ||
Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | ||
- | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | + | Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. |
Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
Linje 41: | Linje 41: | ||
{{: | {{: | ||
- | ==== Arbeidsform | + | ==== Arbeidsform |
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene | + | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studenten |
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | ||
* Bestått arbeidspsykologisk test | * Bestått arbeidspsykologisk test | ||
- | * Bestått 3-årig videregående utdanning/ | + | * Bestått 3-årig videregående utdanning/ |
- | * Gode datakunnskaper | + | * Gode datakunnskaper |
- | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk | + | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk |
- | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | + | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ |
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten | + | Utdanningen skal gi studenten |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. | + | * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | + | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | + | * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, |
- | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, | + | * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | + | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | + | * Studenten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
+ | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten kan lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. | + | * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | + | * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
- | * Aspiranten kan planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer. | + | * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, |
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. | + | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. |
- | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
+ | * Studenten skal kunne bruke sjekkliste. | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | + | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, |
- | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | + | * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, |
- | * Aspiranten innehar | + | * Studenten skal inneha |
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger | + | * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen |
Linje 83: | Linje 87: | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
Linje 90: | Linje 94: | ||
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. | ||
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten | + | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten |
+ | Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\ | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ | ||
- | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | ||
- | </ | + | I løpet av opplæringen skal studenten |
- | I løpet av opplæringen skal aspirantene | + | |
Linje 103: | Linje 106: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | + | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Linje 112: | Linje 115: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten | + | Under opplæringen blir studenten |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
- | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | + | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, |
- | Eksamen skal teste ut om aspiranten | + | Eksamen skal teste ut om studenten |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når studenten |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 5 | Bestått \\ Studenten |
- | | 4 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 4 | Bestått \\ |
- | | 3 | Bestått \\ Aspiranten | + | | 3 | Bestått \\ Studenten |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Aspiranten | + | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
Linje 133: | Linje 137: | ||
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | ||
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Eksamen | ^ Eksamen | ||
Linje 144: | Linje 148: | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner |
Linje 161: | Linje 165: | ||
- | Aspirantene | + | Studentene |
Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
Linje 180: | Linje 184: | ||
==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | ||
- | Aspiranten | + | Studenten |
==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
- | For å bestå eksamen må aspiranten | + | For å bestå eksamen må studenten |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår | + | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår |
==== Stillverksprøve ==== | ==== Stillverksprøve ==== | ||
Stillverksprøven består av en praktisk/ | Stillverksprøven består av en praktisk/ | ||
- | For å bestå Stillverksprøven må aspiranten | + | For å bestå Stillverksprøven må stsudenten |
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
- | For å bestå må aspiranten | + | For å bestå må studenten |
- | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten | + | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og studenten |
==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ||
Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | ||
- | For å bestå må aspiranten | + | For å bestå må studenten |
- | En aspirant | + | En student |
===== Klage på eksamen ===== | ===== Klage på eksamen ===== | ||
==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
- | Aspiranten | + | Studenten |
- | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, |
- | Aspiranten | + | Studenten |
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten | + | studenten |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studenten |
- | Aspiranten | + | studenten |
- | Ved klage på muntlig/ | + | Ved klage på muntlig/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten |
bruk av ulovlige hjelpemidler, | bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes |
===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== |