Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/06 09:47] kristin_strand |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/17 11:16] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 33: | Linje 33: | ||
Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | ||
- | Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | + | Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. |
Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
Linje 41: | Linje 41: | ||
{{: | {{: | ||
- | ==== Arbeidsform | + | ==== Arbeidsform |
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene | + | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studenten |
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | ||
* Bestått arbeidspsykologisk test | * Bestått arbeidspsykologisk test | ||
- | * Bestått 3-årig videregående utdanning/ | + | * Bestått 3-årig videregående utdanning/ |
- | * Gode datakunnskaper | + | * Gode datakunnskaper |
- | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk | + | * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk |
- | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | + | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ |
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten | + | Utdanningen skal gi studenten |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ |
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
- | * Aspiranten | + | * Studenten |
+ | * Studenten | ||
Linje 79: | Linje 80: | ||
* Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Aspiranten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Aspiranten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
* Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
* Aspiranten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Aspiranten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | * Aspiranten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Aspiranten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
Linje 93: | Linje 94: | ||
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. | ||
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten | + | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten |
- | Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten | + | Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp studenten |
- | I løpet av opplæringen skal aspirantene | + | I løpet av opplæringen skal studenten |