lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/06 10:11]
kristin_strand
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/17 11:16]
kristin_strand
Linje 33: Linje 33:
 Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.  Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. 
  
-Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. +Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. 
  
 Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere
Linje 41: Linje 41:
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
  
-==== Arbeidsform aspiranter ==== +==== Arbeidsform studenter ==== 
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder og faglærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\ +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder og faglærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\ 
-Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.+Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studenten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
    
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
 Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha:
   * Bestått arbeidspsykologisk test    * Bestått arbeidspsykologisk test 
-  *  Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev  +  * Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev  
-  *  Gode datakunnskaper  +  * Gode datakunnskaper  
-  *  God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk   +  * God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk   
-  *  Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ +  * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ 
 I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, og ha god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. +  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. +  * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. +  * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. 
-  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. +  * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. 
-  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. +  * Studenten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
-  * Aspiranten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.+  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. 
 +  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
  
  
Linje 93: Linje 94:
  
 Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.
-I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.+I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.
  
  
-Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\+Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\
  
  
-I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. \\+I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal også ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane