lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/17 17:58]
kristin_strand
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/11/02 09:12]
chrane
Linje 8: Linje 8:
  
 ==== Eier av læreplanen ==== ==== Eier av læreplanen ====
-Konserndirektør Kunde og trafikk +Direktør Trafikk 
  
 ==== Utarbeidet av ==== ==== Utarbeidet av ====
Linje 67: Linje 67:
   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.
   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
 +  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. 
  
  
Linje 76: Linje 77:
   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
   * Studenten skal kunne bruke sjekkliste.   * Studenten skal kunne bruke sjekkliste.
 +  
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
   * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.   * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.
   * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse.   * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse.
-  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.+  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
- 
  
  
Linje 92: Linje 93:
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
 Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd.\\  Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd.\\ 
 +
 +Ved praksis på stasjon, når studenten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togekspeditør, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. 
  
 Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.
  
 +Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og for å tildele praksisplass på stasjon. Linjeleder skal følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\
  
-Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\ +I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\
- +
- +
-I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal også ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\+
  
  
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
- 
 Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.  Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
Linje 111: Linje 111:
 Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene:
 Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso  Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso 
 +
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
Linje 119: Linje 120:
 Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ 
 I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole.
- 
  
 Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenter opp til eksamen når studenten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenten opp til eksamen når studenten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
 Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\
Linje 129: Linje 129:
 |  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | |  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  |
 |  4        | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | |  4        | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             |
-|  3        | Bestått \\ Studenten  viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        |+|  3        | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        |
 |  2        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.  | |  2        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.  |
 |  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          | |  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |
Linje 135: Linje 135:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. +Fagleder trafikkstyring i Bane NOR Trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/avdelingsleder til trafikkutdanningen ut sensor(er) til den enkelte eksamen. 
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner nye sensorer. \\+Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring i Kunde og trafikk som oppnevner nye sensorer. \\
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Eksamen                                           Sensoer(er)                                                                                                                    +^ Eksamen                                                                                      Sensor(er)                                                  
-| Personlig sikkerhet for befaring av spor          1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                                                                         +| Personlig sikkerhet for befaring av spor                                                     Eksamen i regi av Norsk jernbaneskole, \\ Trafikksikkerhet  
-| Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring  :::                                                                                                                            +| Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring                                             1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring      
-| Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven       :::                                                                                                                            +| Praktisk/muntlig eksamen i godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk)  1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal                
-| Avsluttende skriftlig eksamen                     :::                                                                                                                            +| Avsluttende skriftlig eksamen                                                                1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring      
-| Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                            | +| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                                                         | 1 sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring   |
-| Stillverksprøven                                  | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor oppnevnes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk  |+
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\
  
 +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 30 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt. 
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 30 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt.  +Eksamensoppgaver for skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ 
- +Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg(standard stillverk) godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning.
-Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ +
-Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveledning for stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning.+
  
 Følgende eksamener skal gjennomføres: \\ Følgende eksamener skal gjennomføres: \\
 • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\
 • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\
-• Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven \\+• Praktisk/muntlig eksamen for godkjenning til å betjene sikringsanlegg(standard stillverk)\\
 • Avsluttende skriftlig eksamen \\ • Avsluttende skriftlig eksamen \\
-• Avsluttende praktisk/muntlig eksamen +• Avsluttende praktisk/muntlig eksamen \\
  
  
Linje 173: Linje 170:
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Togekspeditørutdanningen                                      |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ +^ Togekspeditørutdanningen                                                             |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ 
-|  Personlig sikkerhet for befaring av spor  | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          +|  Personlig sikkerhet for befaring av spor                         | Skriftlig         | - NJ utarbeider spørsmålsbank til flervalgseksamen \\ som gjennomføres på It’s learning                    
-|  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring    | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | +|  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring                           | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | 
-Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk)  | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning 
-| Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          +| Avsluttende skriftlig eksamen                                     | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           
-| Avsluttende praktisk eksamen               | Praktisk          | - oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |+| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                              | Praktisk/muntlig  | - oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
  
  
Linje 189: Linje 186:
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\  Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ 
 For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\  For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ 
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
  
-==== Stillverksprøve ==== +==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) ==== 
-Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ 
-For å bestå Stillverksprøven må stsudenten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\+For å bestå og få godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) må studenten oppnå karakter 3. Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
 +
  
 ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== ==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
-Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ +Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer.  
-For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\  +  
-Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne periodenOppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes+For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen.  
 +  
 +En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har studenten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes  
  
-==== Avsluttende muntlig eksamen ==== +==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ==== 
-Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ +Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ 
-For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ +For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen. \\ \\ 
-En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes+En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har studenten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes
  
 ===== Klage på eksamen ===== ===== Klage på eksamen =====
Linje 225: Linje 226:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder.
  
-===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere =====+===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
  
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.+Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane