lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/22 12:55]
chrane [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/25 11:25]
chrane
Linje 67: Linje 67:
   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.
   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekseditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. +  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. 
  
  
Linje 84: Linje 84:
   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
- 
  
  
Linje 99: Linje 98:
 Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.
 I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.
- 
  
 Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og for å tildele praksisplass på stasjon. Linjeleder skal følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\ Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og for å tildele praksisplass på stasjon. Linjeleder skal følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\
- 
  
 I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\ I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\
Linje 109: Linje 106:
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
- 
 Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.  Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
Linje 115: Linje 111:
 Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene:
 Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso  Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso 
 +
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
Linje 123: Linje 120:
 Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ 
 I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole.
- 
  
 Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
Linje 153: Linje 149:
 Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\
  
- +Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 30 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt. 
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Avdelingsleder for trafikkutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 30 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt. +
  
 Eksamensoppgaver for skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ Eksamensoppgaver for skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\
-Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveledning for stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning.+Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg(standard stillverk) godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning.
  
 Følgende eksamener skal gjennomføres: \\ Følgende eksamener skal gjennomføres: \\
 • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\
 • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\
-• Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven \\+• Praktisk/muntlig eksamen for godkjenning til å betjene sikringsanlegg(standard stillverk)\\ 
 +• Avsluttende skriftlig eksamen \\
 • Avsluttende praktisk/muntlig eksamen \\ • Avsluttende praktisk/muntlig eksamen \\
- 
  
  
Linje 175: Linje 170:
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Togekspeditørutdanningen                                      |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ +^ Togekspeditørutdanningen                                                             |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ 
-|  Personlig sikkerhet for befaring av spor  | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          +|  Personlig sikkerhet for befaring av spor                         | Skriftlig         | - NJ utarbeider spørsmålsbank til flervalgseksamen \\ som gjennomføres på It’s learning                    
-|  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring    | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | +|  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring                           | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | 
-Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk)  | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  
-| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen       | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |+| Avsluttende skriftlig eksamen                                     | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           
 +| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                              | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
  
  
Linje 190: Linje 186:
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\  Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ 
 For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\  For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ 
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
  
-==== Stillverksprøve ==== +==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) ==== 
-Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ 
-For å bestå Stillverksprøven må stsudenten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\+For å bestå og få godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) må studenten oppnå karakter 3. Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
 +
 +
 +==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
 +Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. 
 + 
 +For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen. 
 + 
 +En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har studenten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes 
  
  
Linje 222: Linje 226:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder.
  
-===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere =====+===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
  
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.+Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane