lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/22 13:02]
chrane [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 11:23]
chrane
Linje 4: Linje 4:
  
 ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      | ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      |
-^ Kravstiller kompetanse: Fagansvarlig framføringssikkerhet  |+^ Kravstiller kompetanse: Fagleder trafikkstyring  |
  
  
Linje 11: Linje 11:
  
 ==== Utarbeidet av ==== ==== Utarbeidet av ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk +Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur
  
 ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====
Linje 19: Linje 19:
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\  Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ 
   * FO1076 - Togekspeditør   * FO1076 - Togekspeditør
 +
 +Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. I tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren til kontrollprøve.
 +
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
Linje 67: Linje 70:
   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.
   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekseditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. +  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. 
  
  
Linje 84: Linje 87:
   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
- 
  
  
Linje 107: Linje 109:
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
- 
 Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.  Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
Linje 113: Linje 114:
 Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene:
 Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso  Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso 
 +
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
Linje 121: Linje 123:
 Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ 
 I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole.
- 
  
 Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
Linje 137: Linje 138:
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/avdelingsleder til trafikkutdanningen ut sensor(er) til den enkelte eksamen. +Fagleder trafikkstyring i Bane NOR Trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/avdelingsleder til trafikkutdanningen ut sensor(er) til den enkelte eksamen. 
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner nye sensorer. \\+Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring i Kunde og trafikk som oppnevner nye sensorer. \\
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Eksamen                                                                                      ^ Sensor(er)                                                                          +^ Eksamen                                                                                      ^ Sensor(er)                                                  
-| Personlig sikkerhet for befaring av spor                                                     | Eksamen i regi av Norsk jernbaneskole, \\ Trafikksikkerhet                          +| Personlig sikkerhet for befaring av spor                                                     | Eksamen i regi av Norsk jernbaneskole, \\ Trafikksikkerhet  
-| Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring                                             | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                              +| Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring                                             | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring      
-| Praktisk/muntlig eksamen i godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk)  | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal                                        +| Praktisk/muntlig eksamen i godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk)  | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal                
-| Avsluttende skriftlig eksamen                                                                | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                              +| Avsluttende skriftlig eksamen                                                                | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring      
-| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                                                         | 1 sensor oppnevnes av Sakkyndig leder signal/Seksjonsleder funksjonell godkjenning  |+| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                                                         | 1 sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring   |
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
Linje 159: Linje 160:
 • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\
 • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\
-• Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven \\+• Praktisk/muntlig eksamen for godkjenning til å betjene sikringsanlegg(standard stillverk)\\ 
 +• Avsluttende skriftlig eksamen \\
 • Avsluttende praktisk/muntlig eksamen \\ • Avsluttende praktisk/muntlig eksamen \\
  
Linje 172: Linje 174:
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
 ^ Togekspeditørutdanningen                                                             |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ ^ Togekspeditørutdanningen                                                             |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^
-|  Personlig sikkerhet for befaring av spor                         | Skriftlig         | NJ utarbeider spørsmålsbank til flervalgseksamen som gjennomføres på It’s learning                         |+|  Personlig sikkerhet for befaring av spor                         | Skriftlig         NJ utarbeider spørsmålsbank til flervalgseksamen \\ som gjennomføres på It’s learning                    |
 |  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring                           | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | |  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring                           | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           |
 | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk)  | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk)  | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  |
Linje 187: Linje 189:
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\  Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ 
 For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\  For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ 
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
  
-==== Stillverksprøve ==== +==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) ==== 
-Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ 
-For å bestå Stillverksprøven må stsudenten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\+For å bestå og få godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) må studenten oppnå karakter 3. Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
 +
 +
 +==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
 +Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. 
 + 
 +For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen. 
 + 
 +En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har studenten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes 
  
  
Linje 219: Linje 229:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder.
  
-===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere =====+===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
  
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.+Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane