Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/22 13:34] chrane [Tabell] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/25 11:25] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 67: | Linje 67: | ||
* Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | ||
* Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
- | * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekseditørs | + | * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs |
Linje 84: | Linje 84: | ||
* Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
* Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | |||
Linje 107: | Linje 106: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
- | |||
Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/ | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/ | ||
Linje 113: | Linje 111: | ||
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | ||
Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso | ||
+ | |||
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
Linje 121: | Linje 120: | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
- | |||
Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
Linje 190: | Linje 188: | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | ||
- | ==== Stillverksprøve | + | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | ||
- | For å bestå | + | For å bestå |
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
- | |||
Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. | ||
Linje 229: | Linje 226: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder. | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør |
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||