lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/22 13:34]
chrane [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2022/03/25 11:25]
chrane
Linje 67: Linje 67:
   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.
   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekseditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. +  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. 
  
  
Linje 84: Linje 84:
   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.   * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
- 
  
  
Linje 107: Linje 106:
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
- 
 Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.  Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
Linje 113: Linje 111:
 Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene:
 Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso  Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso 
 +
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
Linje 121: Linje 120:
 Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ 
 I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole.
- 
  
 Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
Linje 190: Linje 188:
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.  Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. 
  
-==== Stillverksprøve ====+==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) ====
 Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\
-For å bestå Stillverksprøven må studenten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\+For å bestå og få godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) må studenten oppnå karakter 3. Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
  
  
 ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== ==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
- 
 Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer.  Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. 
    
Linje 229: Linje 226:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder.
  
-===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere =====+===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
  
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.+Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane