lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 11:23]
chrane
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 11:52]
chrane
Linje 24: Linje 24:
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
-Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttesDokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar+Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis og etter hver gjennomført opplæring.
  
-===== Innledning ===== +|    Progresjonstester, tentamener, osv    | It ‘s learning| 
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikk forståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammenMedarbeideren skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig trafikkstyringen.+| Studentsamtaler | Studentmappe saksrom 360 | 
 +| Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | 
 +| Sensorvurderinger  |  Studentmappe i saksrom 360 | 
 +| Alle eksamensresultater | Driv |
  
  
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
  
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse+===== Innledning ===== 
 +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikkforståelseog kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Medarbeideren skal inneha tekniske og ikke-tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig i trafikkstyringen\\ 
  
-Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, og skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
-Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. +Læremålene skal sikre at aspiranten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere.
  
-Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere 
  
  \\ \\   \\ \\ 
Linje 44: Linje 46:
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
  
-==== Arbeidsform studenter ==== +==== Arbeidsform aspiranter ==== 
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder og faglærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\ +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen og godkjennes av Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er vurderingsgrunnlag opp mot eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperioden. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
-Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studenten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.+ 
 +Operativt regelverk (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. 
    
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
 Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha:
   * Bestått arbeidspsykologisk test    * Bestått arbeidspsykologisk test 
-  * Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev  +  * Bestått 3-årig videregående utdanning (studiespesialisering eller fagbrev)   
-  * Gode datakunnskaper  +  * Grunnleggende ferdigheter : 
-  God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk   +        IKT 
-  Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\  +        * Norsk, skriftlig og muntlig 
-I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.+        Engelsk, muntlig 
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, og ha god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, og ha god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. +Aspiranten skal
-  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. +  * ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. +  * ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. +  * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. +  * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. +  * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
-  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. +  * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
 +  * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. 
  
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. +Aspiranten skal
-  * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. +  * kunne lese og forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og utøve effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer. +  * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. 
-  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring.  +  * kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
-  * Studenten skal kunne bruke sjekkliste.+  * kunne bruke sjekkliste. 
 +  * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. 
 +  * kunne bruke sjekklister 
 + 
      
  
Linje 91: Linje 101:
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra noen forskrifter i Bane NOR.+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i Operativ regelverk (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. 
  
  
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd.\\  +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Ved praksis på stasjon, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togekspeditør, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. 
- +Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen på en stasjon legges det opp til at det øves på de temaene aspiranten har gjennomgått i forkant
-Ved praksis på stasjon, når studenten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togekspeditør, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen.  +Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Norsk jernbaneskole.  
- +I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding.  Aspiranten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. + \\
-I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. +
- +
-Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og for å tildele praksisplass på stasjon. Linjeleder skal følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\ +
- +
-I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\+
  
  
  
 ==== Antall deltakere i praksisperioden==== ==== Antall deltakere i praksisperioden====
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. +Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform.  Aspiranten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso.
-Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso +
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane