Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 11:23] chrane |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 11:52] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 24: | Linje 24: | ||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Elektroniske [[menyer: | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | ===== Innledning ===== | + | | Progresjonstester, |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikk forståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Medarbeideren skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig | + | | Studentsamtaler | Studentmappe |
+ | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Sensorvurderinger | ||
+ | | Alle eksamensresultater | Driv | | ||
- | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen | + | ===== Innledning ===== |
+ | Utdanningen | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, |
- | Læremålene skal sikre at studenten | + | Læremålene skal sikre at aspiranten |
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
Linje 44: | Linje 46: | ||
{{: | {{: | ||
- | ==== Arbeidsform | + | ==== Arbeidsform |
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studenten | + | |
+ | Operativt regelverk | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | ||
* Bestått arbeidspsykologisk test | * Bestått arbeidspsykologisk test | ||
- | * Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev | + | * Bestått 3-årig videregående utdanning |
- | * Gode datakunnskaper | + | * Grunnleggende ferdigheter : |
- | * God skriftlig og muntlig | + | * IKT |
- | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | + | * Norsk, |
- | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | + | * Engelsk, muntlig |
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten | + | Utdanningen skal gi aspiranten |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten | + | Aspiranten |
- | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
- | * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
- | * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | + | * ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, | + | * ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, |
- | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ | + | * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, |
- | * Studenten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | + | * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ |
- | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | + | * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
- | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. |
- | * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | + | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
+ | * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Studenten | + | Aspiranten |
- | * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. | + | * kunne lese og forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter |
- | * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, | + | * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. |
- | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. | + | * kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. |
- | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
- | * Studenten skal kunne bruke sjekkliste. | + | * kunne bruke sjekkliste. |
+ | * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. | ||
+ | * kunne bruke sjekklister | ||
+ | |||
| | ||
Linje 91: | Linje 101: | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, |
- | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen | |
- | Ved praksis på stasjon, når studenten | + | Skolen |
- | + | I løpet av trafikkopplæringen | |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. | + | \\ |
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten | + | |
- | + | ||
- | Skolen | + | |
- | + | ||
- | I løpet av opplæringen | + | |
==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | ||
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | + | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. |
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: |
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso | + | |