Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 11:52] chrane |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 12:23] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 93: | Linje 93: | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten | + | Aspiranten |
- | * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | + | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. |
- | * Studenten skal inneha | + | * ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, |
- | * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. | + | * kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, |
+ | * ha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. | ||
+ | * ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
Linje 105: | Linje 108: | ||
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen på en stasjon legges det opp til at det øves på de temaene aspiranten har gjennomgått i forkant. | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen på en stasjon legges det opp til at det øves på de temaene aspiranten har gjennomgått i forkant.\\ \\ |
- | Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Norsk jernbaneskole. | + | Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Bane NOR Jernbaneskolen.\\ \\ |
I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. | I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. | ||
\\ | \\ | ||
Linje 113: | Linje 116: | ||
- | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | + | ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== |
Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | ||
Linje 121: | Linje 124: | ||
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
- | |||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten | + | Under opplæringen blir aspiranten |
- | Norsk jernbaneskole | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, |
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. | + | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== |
- | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | + | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. |
+ | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/ | ||
+ | |||
+ | Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/ | ||
+ | • Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | ||
+ | • Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» | ||
+ | • Bestått praktisk/ | ||
+ | (standard stillverk) | ||
+ | • Bestått avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | • Vise egnethet og gode holdninger | ||
+ | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Eksamensform ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener og følgende temaer må bestås for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått: | ||
- | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap | + | • Uregelmessigheter |
+ | • Trafikkstyring | ||
+ | • Skifting | ||
+ | • Arbeid | ||
+ | • Kommunikasjon | ||
+ | • Beredskap | ||
+ | Temaene vurderes etter følgende karakterskala: | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenten opp til eksamen når studenten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
Linje 142: | Linje 163: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagleder trafikkstyring i Bane NOR Trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/ | ||
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring. |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum 4 uker før eksamener for gjennomgang av: | ||
+ | • Eksamensinnhold | ||
+ | • Gjennomføring av eksamen | ||
+ | • Sensorveiledning | ||
+ | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
+ | |||
+ | |||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Eksamen | ^ Eksamen | ||
Linje 152: | Linje 180: | ||
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
| Avsluttende praktisk/ | | Avsluttende praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ | ||
- | Norsk jernbaneskole | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, |
- | Eksamensoppgaver for skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ | + | Eksamensoppgaver for Praktisk/ |
- | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | + | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. |
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | ||
+ | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
- | Følgende eksamener skal gjennomføres: | ||
- | • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | ||
- | • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ | ||
- | • Praktisk/ | ||
- | • Avsluttende skriftlig eksamen \\ | ||
- | • Avsluttende praktisk/ | ||
+ | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
+ | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
+ | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk/ | ||
- | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | + | ==== Sikkerhetskurs del 1 ==== |
+ | Aspirant gjennomfører e-læringen. | ||
+ | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== | ||
+ | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | ||
+ | ==== Avsluttende | ||
+ | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
+ | ==== Avsluttende praktisk/ | ||
+ | Den praktisk/ | ||
- | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
- | \\ \\ | ||
- | Til eksamen | + | ===== Klage på eksamen ===== |
- | {{tablelayout? | + | ==== Begrunnelse |
- | ^ Togekspeditørutdanningen | + | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig |
- | | Personlig sikkerhet | + | |
- | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | |
- | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg \\ (standard stillverk) | + | |
- | | Avsluttende | + | |
- | | Avsluttende praktisk/ | + | |
+ | Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, | ||
+ | Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke. | ||
+ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
+ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | ==== Personlig sikkerhet | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
- | Studenten avlegger skriftlig eksamen i henhold | + | |
- | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | + | Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen |
- | Den skriftlige eksamen har en varighet | + | Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/ |
- | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått | + | ==== Fusk ==== |
- | Dersom | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat |
- | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) ==== | + | Oppdages fusk eller forsøk |
- | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | + | |
- | For å bestå og få godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) må studenten oppnå karakter 3. Godkjenning | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet | + | |
- | ==== Avsluttende skriftlig eksamen | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== |
- | Den avsluttende skriftlige eksamen | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. |
+ | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | Kommunikasjon og teamarbeid | ||
+ | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig | ||
+ | • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | ||
+ | • Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | ||
+ | • Gir klare og utvetydige instruksjoner | ||
+ | • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | ||
+ | • Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | ||
+ | • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | ||
+ | • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | ||
+ | • Har en god og naturlig tone med sine kolleger | ||
+ | • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
+ | • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | ||
+ | • Hjelper til ved behov | ||
+ | • Søker aktivt informasjon fra andre | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | • Gjør gode prioriteringer | ||
+ | • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | ||
+ | • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | ||
+ | • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | • Er bevisst | ||
+ | • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb | ||
+ | • Håndterer distraksjoner godt | ||
+ | • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
+ | • Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet | ||
+ | • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | ||
+ | • Ber om hjelp når det er behov | ||
+ | • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Lederskap | ||
+ | • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen | ||
+ | • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | ||
+ | • Griper inn når det er nødvendig | ||
+ | • Stoler på seg selv og egne beslutninger | ||
+ | • Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== | ||
+ | ==== Hensikt ==== | ||
+ | Hensikten til retningslinjene er å fungere veiledende for involverte roller, og beskrive viktige grensesnitt mellom disse. | ||
+ | |||
+ | ==== Innhold ==== | ||
+ | Egnethet og holdninger | ||
+ | Loggboka | ||
+ | Veilederfunksjonen i praksis | ||
+ | Progresjonstesting | ||
+ | Eksamensinnhold og -oppgaver | ||
+ | Sensorkurs og sensurretningslinjer | ||
+ | Innsyn i opplæringsdokumentasjon | ||
+ | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
- | For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på praktisk/ | + | ==== Egnethet og holdninger ==== |
- | + | Det er forventet at aspiranten har klar og tydelig kommunikasjon og gode samarbeidsevner. Aspiranten skal vise initiativ til å bistå andre ved behov, være løsningsorientert og strukturert i sitt arbeid. Aspiranten skal være proaktiv og legge til rette for arbeidsoppgaver frem i tid, etablere | |
- | En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen | + | |
+ | ==== Loggboka ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene i henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka. | ||
- | ==== Avsluttende praktisk/ | + | ==== Veilederfunksjonen i praksis |
- | Den praktisk/ | + | Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder |
- | For å bestå | + | |
- | En student | + | |
- | ===== Klage på eksamen ===== | + | ==== Progresjonstesting |
+ | Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/ | ||
- | ==== Klage på skriftlig eksamen | + | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver |
- | Studenten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ | + | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene |
- | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring |
- | Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | |
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | + | |
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. | + | |
- | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | + | |
- | studenten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | + | |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studenten prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | |
- | studenten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | Ved klage på muntlig/ | + | |
- | ==== Fusk ==== | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | ||
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder. | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
+ | ==== Sensorkurs og sensurretningslinjer ==== | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | ||
+ | - Eksamensoppgaver | ||
+ | - Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | - Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. | ||
+ | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
+ | |||
+ | ==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon ==== | ||
+ | Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise | + | ==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen ==== |
- | {{tablelayout? | + | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes |
+ | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
+ | - Evaluering av resultater | ||
+ | - Evaluering av gjennomføring av opplæring | ||
+ | - Eksamensform og -gjennomføring | ||
+ | - Sensorkorpset | ||
+ | - Ulike utfordringer: | ||
+ | - Veien videre | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | ||
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
- | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
- | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | ^ Lederskap | ||
- | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||