Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 12:09] chrane |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/04/13 00:32] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 116: | Linje 116: | ||
- | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | + | ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== |
Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | ||
Linje 124: | Linje 124: | ||
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
- | Vurdering under utdanningen | + | ==== Vurdering under utdanningen |
Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse. Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse. Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
- | Betingelser for oppmelding til eksamener | + | |
- | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | + | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener |
+ | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/ | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/ | ||
Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/ | Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/ | ||
- | • Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | + | * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» |
- | • Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» | + | |
- | • Bestått praktisk/ | + | |
- | (standard stillverk) | + | |
- | • Bestått avsluttende skriftlig eksamen | + | |
- | • Vise egnethet og gode holdninger | + | |
I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener. | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener. | ||
- | Eksamensform | + | ==== Eksamensform |
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener og følgende temaer må bestås for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått: | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener og følgende temaer må bestås for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått: | ||
- | • Uregelmessigheter og feil (sikkerhetskritiske feil) | + | * Uregelmessigheter og feil (sikkerhetskritiske feil) |
- | • Trafikkstyring | + | |
- | • Skifting | + | |
- | • Arbeid i spor | + | |
- | • Kommunikasjon | + | |
- | • Beredskap | + | |
Temaene vurderes etter følgende karakterskala: | Temaene vurderes etter følgende karakterskala: | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 5 | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 4 | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene | + | | 4 | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene |
- | | 3 | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 3 | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 2 | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | + | | 1 | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
Linje 165: | Linje 167: | ||
Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring. | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring. | ||
+ | |||
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum 4 uker før eksamener for gjennomgang av: | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum 4 uker før eksamener for gjennomgang av: | ||
- | • Eksamensinnhold | + | * Eksamensinnhold |
- | • Gjennomføring av eksamen | + | |
- | • Sensorveiledning | + | |
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | |
+ | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Eksamen | + | ^ Eksamen |
- | | Personlig sikkerhet for befaring av spor | Eksamen i regi av Norsk jernbaneskole, | + | | Sikkerhetskurs del 1 |
- | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | + | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | Praktisk/ | + | | Praktisk/ |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende praktisk/ | + | | Avsluttende praktisk/ |
Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | ||
Linje 185: | Linje 188: | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, |
Eksamensoppgaver for Praktisk/ | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
- | Studentene | + | |
+ | Aspirantene | ||
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | ||
+ | |||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
Linje 195: | Linje 201: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Togekspeditørutdanningen | + | ^ Togekspeditørutdanningen |
- | | | + | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | | + | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
- | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende praktisk/ |
- | | Avsluttende praktisk/ | + | |
- | Sikkerhetskurs del 1 | + | ==== Sikkerhetskurs del 1 ==== |
Aspirant gjennomfører e-læringen. | Aspirant gjennomfører e-læringen. | ||
- | Grunnleggende trafikkstyring | + | |
+ | ==== Grunnleggende trafikkstyring | ||
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
- | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) | + | |
- | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | + | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== |
- | Avsluttende skriftlig eksamen | + | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ |
+ | |||
+ | ==== Avsluttende skriftlig eksamen | ||
Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
- | Avsluttende praktisk/ | + | |
+ | ==== Avsluttende praktisk/ | ||
Den praktisk/ | Den praktisk/ | ||
- | Klage på eksamen | + | ===== Klage på eksamen |
- | Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen | + | ==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen |
Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
- | Klage på skriftlig eksamen | + | ==== Klage på skriftlig eksamen |
Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, | Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, | ||
+ | |||
Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke. | Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke. | ||
- | Klage på muntlig og praktisk/ | + | |
+ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet. | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
Linje 232: | Linje 243: | ||
Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer. | Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer. | ||
Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/ | Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/ | ||
- | Fusk | + | |
+ | ==== Fusk ==== | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. | ||
- | + | \\ \\ | |
- | Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | ||
Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | Kommunikasjon og teamarbeid | + | ^ Kommunikasjon og temaarbeid |
- | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig | + | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig |
- | • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | + | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås |
- | • Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | + | |• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon |
- | • Gir klare og utvetydige instruksjoner | + | |• Gir klare og utvetydige instruksjoner |
- | • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | + | |• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner |
- | • Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | + | |• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller |
- | • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | + | |• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning |
- | • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | + | |• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger |
- | • Har en god og naturlig tone med sine kolleger | + | |• Har en god og naturlig tone med sine kolleger |
- | • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | + | |• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, |
- | • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | + | |• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | |
- | • Hjelper til ved behov | + | |• Hjelper til ved behov | |
- | • Søker aktivt informasjon fra andre | + | |• Søker aktivt informasjon fra andre | |
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | |• Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| | ||
+ | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| | ||
+ | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover| | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| | ||
+ | |• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| | ||
+ | |• Håndterer distraksjoner godt| | ||
+ | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| | ||
+ | |• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| | ||
+ | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| | ||
+ | |• Ber om hjelp når det er behov| | ||
+ | |• Fornuftig bruk av pauser| | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | |• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| | ||
+ | |• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| | ||
+ | |• Griper inn når det er nødvendig| | ||
+ | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger| | ||
+ | |• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer| | ||
- | + | \\ \\ | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Situasjonsbevissthet og framsynthet | + | |
- | • Gjør gode prioriteringer | + | |
- | • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | + | |
- | • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | + | |
- | • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Oppgavehåndtering og selvinnsikt | + | |
- | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | |
- | • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb | + | |
- | • Håndterer distraksjoner godt | + | |
- | • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | |
- | • Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet | + | |
- | • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | + | |
- | • Ber om hjelp når det er behov | + | |
- | • Fornuftig bruk av pauser | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Lederskap | + | |
- | • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen | + | |
- | • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | + | |
- | • Griper inn når det er nødvendig | + | |
- | • Stoler på seg selv og egne beslutninger | + | |
- | • Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør | + | ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør |
- | Hensikt | + | ==== Hensikt |
Hensikten til retningslinjene er å fungere veiledende for involverte roller, og beskrive viktige grensesnitt mellom disse. | Hensikten til retningslinjene er å fungere veiledende for involverte roller, og beskrive viktige grensesnitt mellom disse. | ||
- | + | ==== Innhold | |
- | Innhold | + | Egnethet og holdninger |
- | Egnethet og holdninger | + | Loggboka |
- | Loggboka | + | Veilederfunksjonen i praksis |
- | Veilederfunksjonen i praksis | + | Progresjonstesting |
- | Progresjonstesting | + | Eksamensinnhold og -oppgaver |
- | Eksamensinnhold og -oppgaver | + | Sensorkurs og sensurretningslinjer |
- | Sensorkurs og sensurretningslinjer | + | Innsyn i opplæringsdokumentasjon |
- | Innsyn i opplæringsdokumentasjon | + | |
Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
- | Egnethet og holdninger | + | ==== Egnethet og holdninger |
Det er forventet at aspiranten har klar og tydelig kommunikasjon og gode samarbeidsevner. Aspiranten skal vise initiativ til å bistå andre ved behov, være løsningsorientert og strukturert i sitt arbeid. Aspiranten skal være proaktiv og legge til rette for arbeidsoppgaver frem i tid, etablere en god situasjonsforståelse for seg og andre aktører. Aspiranten stiller uthvilt og forberedt til jobb for å ha tilstedeværelse og fokus på arbeidsoppgaver. Hen skal vise selvledelse, | Det er forventet at aspiranten har klar og tydelig kommunikasjon og gode samarbeidsevner. Aspiranten skal vise initiativ til å bistå andre ved behov, være løsningsorientert og strukturert i sitt arbeid. Aspiranten skal være proaktiv og legge til rette for arbeidsoppgaver frem i tid, etablere en god situasjonsforståelse for seg og andre aktører. Aspiranten stiller uthvilt og forberedt til jobb for å ha tilstedeværelse og fokus på arbeidsoppgaver. Hen skal vise selvledelse, | ||
- | Loggboka | + | ==== Loggboka |
Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene i henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka. | Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene i henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka. | ||
- | Veilederfunksjonen i praksis | + | ==== Veilederfunksjonen i praksis |
Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, og beskriver hvilke aktiviteter som skal gjennomføres hver dag og hvilke læringsmål de dekker. Aspiranten er ansvarlig for å ha med seg praksisplan og loggboka på hver vakt. Loggboka vurderes av veileder/ | Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, og beskriver hvilke aktiviteter som skal gjennomføres hver dag og hvilke læringsmål de dekker. Aspiranten er ansvarlig for å ha med seg praksisplan og loggboka på hver vakt. Loggboka vurderes av veileder/ | ||
- | Progresjonstesting | + | ==== Progresjonstesting |
Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/ | Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/ | ||
- | Eksamensinnhold og -oppgaver | + | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver |
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | ||
+ | |||
Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | + | ==== Sensorkurs og sensurretningslinjer | |
- | Sensorkurs og sensurretningslinjer | + | |
Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
+ | |||
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | ||
- | - Eksamensoppgaver | + | * Eksamensoppgaver |
- | - Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | + | |
- | - Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. | + | |
Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
- | Innsyn i opplæringsdokumentasjon | + | |
+ | ==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon | ||
Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, | Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | + | ==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen |
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | ||
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
- | - Evaluering av resultater | + | * Evaluering av resultater |
- | - Evaluering av gjennomføring av opplæring | + | |
- | - Eksamensform og -gjennomføring | + | |
- | - Sensorkorpset | + | |
- | - Ulike utfordringer: | + | |
- | - Veien videre | + | |
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | ||