lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 12:51]
chrane
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:22]
chrane
Linje 130: Linje 130:
 ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ====
 Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. \\ Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. \\
 +
 Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke kunne bestå eksamen, eller at aspiranten vurderes som uegnet, informeres personalleder umiddelbart.  Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke kunne bestå eksamen, eller at aspiranten vurderes som uegnet, informeres personalleder umiddelbart. 
  
Linje 155: Linje 156:
  
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ 
 ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^ ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^
 |  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | |  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  |
Linje 167: Linje 167:
  
 Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring. Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
 +
 Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum 4 uker før eksamener for gjennomgang av: Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum 4 uker før eksamener for gjennomgang av:
-Eksamensinnhold +  * Eksamensinnhold 
-Gjennomføring av eksamen +  Gjennomføring av eksamen 
-Sensorveiledning+  Sensorveiledning 
 Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt. Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt.
- 
  
  
Linje 187: Linje 188:
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
  
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, eller til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 6 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 14 dager før eksamen skal gjennomføres.+Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, eller til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 6 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 14 dager før eksamen skal gjennomføres.\\
  
 Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring. Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
 +
 Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen.
 +
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes.
 +
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
  
Linje 205: Linje 209:
 ==== Sikkerhetskurs del 1 ==== ==== Sikkerhetskurs del 1 ====
 Aspirant gjennomfører e-læringen. Aspirant gjennomfører e-læringen.
 +
 ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== ==== Grunnleggende trafikkstyring ====
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.  Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. 
 +
 ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)====
 Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen.  Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. 
 +
 ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== ==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
 Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.
 +
 ==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ====
 Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på ca. 1,5 time. Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på ca. 1,5 time.
Linje 225: Linje 233:
  
 Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur. Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur.
 +
 Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke. Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke.
 +
 ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
 Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet. Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet.
Linje 233: Linje 243:
 Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer. Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer.
 Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk eksamen. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk eksamen.
 +
 ==== Fusk ==== ==== Fusk ====
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som aspirantens egen. Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som aspirantens egen.
Linje 242: Linje 253:
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.
 Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene.
-Kommunikasjon og teamarbeid +Kommunikasjon og temaarbeid                                                                              ^ 
-• Uttrykker seg kortfattet og tydelig +|• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | 
-• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås +|• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | 
-• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon +|• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | 
-• Gir klare og utvetydige instruksjoner +|• Gir klare og utvetydige instruksjoner | 
-• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner +|• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | 
-• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller +|• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | 
-• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning +|• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | 
-• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger +|• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | 
-• Har en god og naturlig tone med sine kolleger +|• Har en god og naturlig tone med sine kolleger | 
-• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) +|• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) | 
-• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre +|• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | 
-• Hjelper til ved behov +|• Hjelper til ved behov | 
-• Søker aktivt informasjon fra andre +|• Søker aktivt informasjon fra andre | 
-  +Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                            ^  
-  +|• Gjør gode prioriteringer | 
-  +|• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| 
-  +|• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| 
-  +|• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover|  
-  +Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                            ^  
-  +|• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| 
-  +|• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| 
-  +|• Håndterer distraksjoner godt| 
-  +|• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| 
-  +|• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| 
-Situasjonsbevissthet og framsynthet  +|• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| 
-• Gjør gode prioriteringer +|• Ber om hjelp når det er behov| 
-• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) +|• Fornuftig bruk av pauser|  
-• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling +Lederskap                                                                             ^ 
-• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover  +|• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| 
-  +|• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| 
-  +|• Griper inn når det er nødvendig| 
-  +|• Stoler på seg selv og egne beslutninger| 
-Oppgavehåndtering og selvinnsikt  +|• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer|
-• Er bevisst på og håndterer målkonflikter +
-• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb +
-• Håndterer distraksjoner godt +
-• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning +
-• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet +
-• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet +
-• Ber om hjelp når det er behov +
-• Fornuftig bruk av pauser  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-Lederskap  +
-• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen +
-• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet +
-• Griper inn når det er nødvendig +
-• Stoler på seg selv og egne beslutninger +
-• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer  +
-  +
-  +
-  +
-  +
- +
   
- 
  
  
Linje 312: Linje 296:
  
 ==== Innhold ==== ==== Innhold ====
-Egnethet og holdninger +Egnethet og holdninger \\ 
-Loggboka +Loggboka \\ 
-Veilederfunksjonen i praksis +Veilederfunksjonen i praksis \\ 
-Progresjonstesting +Progresjonstesting \\ 
-Eksamensinnhold og -oppgaver +Eksamensinnhold og -oppgaver \\ 
-Sensorkurs og sensurretningslinjer +Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ 
-Innsyn i opplæringsdokumentasjon+Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\
 Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen  Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen 
    
Linje 335: Linje 319:
 ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ====
 Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener.
 +
 Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner. Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner.
- 
  
  
Linje 342: Linje 326:
 Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen.
 Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov.
 +
 Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp:
-- Eksamensoppgaver +  * Eksamensoppgaver 
-- Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen +  Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen 
-- Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen.+  Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. 
 Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt.  Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt. 
  
Linje 354: Linje 340:
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert.
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp:
-- Evaluering av resultater +  * Evaluering av resultater 
-- Evaluering av gjennomføring av opplæring +  Evaluering av gjennomføring av opplæring 
-- Eksamensform og -gjennomføring +  Eksamensform og -gjennomføring 
-- Sensorkorpset +  Sensorkorpset 
-- Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. +  Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. 
-- Veien videre+  Veien videre 
 Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene.
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane