lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:02]
chrane
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:11]
chrane
Linje 253: Linje 253:
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.
 Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene.
-|** Kommunikasjon og teamarbeid** |+Kommunikasjon og temaarbeid                                                                              ^
 |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig |
 |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås |
Linje 267: Linje 267:
 |• Hjelper til ved behov | |• Hjelper til ved behov |
 |• Søker aktivt informasjon fra andre | |• Søker aktivt informasjon fra andre |
-  +Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                            ^
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-Situasjonsbevissthet og framsynthet +
 • Gjør gode prioriteringer • Gjør gode prioriteringer
 • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)
 • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling
 • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover  • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover
-  +Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                            ^
-  +
-  +
-Oppgavehåndtering og selvinnsikt +
 • Er bevisst på og håndterer målkonflikter • Er bevisst på og håndterer målkonflikter
 • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb
Linje 295: Linje 281:
 • Ber om hjelp når det er behov • Ber om hjelp når det er behov
 • Fornuftig bruk av pauser  • Fornuftig bruk av pauser
-  +Lederskap                                                                             ^
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-  +
-Lederskap +
 • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen
 • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet
Linje 310: Linje 289:
   
   
-  
-  
-  
-  
- 
  
  
Linje 323: Linje 297:
  
 ==== Innhold ==== ==== Innhold ====
-Egnethet og holdninger +Egnethet og holdninger \\ 
-Loggboka +Loggboka \\ 
-Veilederfunksjonen i praksis +Veilederfunksjonen i praksis \\ 
-Progresjonstesting +Progresjonstesting \\ 
-Eksamensinnhold og -oppgaver +Eksamensinnhold og -oppgaver \\ 
-Sensorkurs og sensurretningslinjer +Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ 
-Innsyn i opplæringsdokumentasjon+Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\
 Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen  Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen 
    
Linje 346: Linje 320:
 ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ====
 Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener.
 +
 Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner. Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner.
- 
  
  
Linje 353: Linje 327:
 Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen.
 Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov.
 +
 Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp:
-- Eksamensoppgaver +  * Eksamensoppgaver 
-- Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen +  Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen 
-- Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen.+  Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. 
 Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt.  Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt. 
  
Linje 365: Linje 341:
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert.
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp:
-- Evaluering av resultater +  * Evaluering av resultater 
-- Evaluering av gjennomføring av opplæring +  Evaluering av gjennomføring av opplæring 
-- Eksamensform og -gjennomføring +  Eksamensform og -gjennomføring 
-- Sensorkorpset +  Sensorkorpset 
-- Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. +  Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. 
-- Veien videre+  Veien videre 
 Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene.
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane