Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:02] chrane |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:11] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 253: | Linje 253: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | ||
Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | |** Kommunikasjon og teamarbeid** | | + | ^ Kommunikasjon og temaarbeid |
|• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | ||
|• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | ||
Linje 267: | Linje 267: | ||
|• Hjelper til ved behov | | |• Hjelper til ved behov | | ||
|• Søker aktivt informasjon fra andre | | |• Søker aktivt informasjon fra andre | | ||
- | + | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet ^ | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Situasjonsbevissthet og framsynthet | + | |
• Gjør gode prioriteringer | • Gjør gode prioriteringer | ||
• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | ||
• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | ||
• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ||
- | + | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Oppgavehåndtering og selvinnsikt | + | |
• Er bevisst på og håndterer målkonflikter | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb | • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb | ||
Linje 295: | Linje 281: | ||
• Ber om hjelp når det er behov | • Ber om hjelp når det er behov | ||
• Fornuftig bruk av pauser | • Fornuftig bruk av pauser | ||
- | + | ^ Lederskap | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Lederskap | + | |
• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen | • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen | ||
• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | ||
Linje 310: | Linje 289: | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
Linje 323: | Linje 297: | ||
==== Innhold ==== | ==== Innhold ==== | ||
- | Egnethet og holdninger | + | Egnethet og holdninger |
- | Loggboka | + | Loggboka |
- | Veilederfunksjonen i praksis | + | Veilederfunksjonen i praksis |
- | Progresjonstesting | + | Progresjonstesting |
- | Eksamensinnhold og -oppgaver | + | Eksamensinnhold og -oppgaver |
- | Sensorkurs og sensurretningslinjer | + | Sensorkurs og sensurretningslinjer |
- | Innsyn i opplæringsdokumentasjon | + | Innsyn i opplæringsdokumentasjon |
Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
Linje 346: | Linje 320: | ||
==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ||
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | ||
+ | |||
Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | |||
Linje 353: | Linje 327: | ||
Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
+ | |||
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | ||
- | - Eksamensoppgaver | + | * Eksamensoppgaver |
- | - Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | + | |
- | - Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. | + | |
Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
Linje 365: | Linje 341: | ||
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | ||
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
- | - Evaluering av resultater | + | * Evaluering av resultater |
- | - Evaluering av gjennomføring av opplæring | + | |
- | - Eksamensform og -gjennomføring | + | |
- | - Sensorkorpset | + | |
- | - Ulike utfordringer: | + | |
- | - Veien videre | + | |
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | ||