lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:05]
chrane
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:35]
chrane
Linje 157: Linje 157:
  
 ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^ ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^
-|  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | +|  5        | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | 
-|  4        | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | +|  4        | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | 
-|  3        | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        | +|  3        | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        | 
-|  2        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. +|  2        | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. 
-|  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |+|  1        | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |
 |  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  | |  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  |
  
Linje 192: Linje 192:
 Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring. Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
  
-Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen.+Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen.
  
 Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes.
Linje 214: Linje 214:
  
 ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)====
-Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor aspiranten prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. 
  
 ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== ==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
Linje 267: Linje 267:
 |• Hjelper til ved behov | |• Hjelper til ved behov |
 |• Søker aktivt informasjon fra andre | |• Søker aktivt informasjon fra andre |
 +^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                            ^
 +|• Gjør gode prioriteringer |
 +|• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)|
 +|• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling|
 +|• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover|
 +^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                            ^
 +|• Er bevisst på og håndterer målkonflikter|
 +|• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb|
 +|• Håndterer distraksjoner godt|
 +|• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning|
 +|• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet|
 +|• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet|
 +|• Ber om hjelp når det er behov|
 +|• Fornuftig bruk av pauser|
 +^ Lederskap                                                                             ^
 +|• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen|
 +|• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet|
 +|• Griper inn når det er nødvendig|
 +|• Stoler på seg selv og egne beslutninger|
 +|• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer|
   
-  
-  
-  
-  
-  
-  
-  
-  
-  
-  
-Situasjonsbevissthet og framsynthet  
-• Gjør gode prioriteringer 
-• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) 
-• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling 
-• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover  
-  
-  
-  
-Oppgavehåndtering og selvinnsikt  
-• Er bevisst på og håndterer målkonflikter 
-• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb 
-• Håndterer distraksjoner godt 
-• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning 
-• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet 
-• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet 
-• Ber om hjelp når det er behov 
-• Fornuftig bruk av pauser  
-  
-  
-  
-  
-  
-  
-  
-Lederskap  
-• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen 
-• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet 
-• Griper inn når det er nødvendig 
-• Stoler på seg selv og egne beslutninger 
-• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer  
-  
-  
-  
-  
-  
-  
- 
  
  
Linje 323: Linje 296:
  
 ==== Innhold ==== ==== Innhold ====
-Egnethet og holdninger +Egnethet og holdninger \\ 
-Loggboka +Loggboka \\ 
-Veilederfunksjonen i praksis +Veilederfunksjonen i praksis \\ 
-Progresjonstesting +Progresjonstesting \\ 
-Eksamensinnhold og -oppgaver +Eksamensinnhold og -oppgaver \\ 
-Sensorkurs og sensurretningslinjer +Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ 
-Innsyn i opplæringsdokumentasjon+Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\
 Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen  Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen 
    
Linje 346: Linje 319:
 ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ====
 Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener.
 +
 Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner. Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner.
- 
  
  
Linje 353: Linje 326:
 Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen.
 Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov.
 +
 Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp:
-- Eksamensoppgaver +  * Eksamensoppgaver 
-- Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen +  Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen 
-- Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen.+  Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. 
 Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt.  Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt. 
  
Linje 365: Linje 340:
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert.
 Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp:
-- Evaluering av resultater +  * Evaluering av resultater 
-- Evaluering av gjennomføring av opplæring +  Evaluering av gjennomføring av opplæring 
-- Eksamensform og -gjennomføring +  Eksamensform og -gjennomføring 
-- Sensorkorpset +  Sensorkorpset 
-- Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. +  Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. 
-- Veien videre+  Veien videre 
 Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene.
  
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane