Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:05] chrane |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2024/02/08 13:01] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 118: | Linje 118: | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden ==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== | ||
Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | ||
+ | |||
+ | ==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== | ||
+ | * Godkjent som togekspeditør/ | ||
+ | * Må ha tjenestegjort som txp/ | ||
+ | * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/ | ||
+ | * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Rolleforståelse, | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Linje 132: | Linje 139: | ||
Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/ | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/ | ||
+ | |||
+ | Dette gjelder også for aspiranter som vurderes oppmeldt til kontinuasjonseksamen | ||
Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/ | Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/ | ||
Linje 157: | Linje 166: | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 5 | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 4 | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene | + | | 4 | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene |
- | | 3 | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 3 | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 2 | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | + | | 1 | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
Linje 188: | Linje 197: | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, | + | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, |
Eksamensoppgaver for Praktisk/ | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
- | Studentene | + | Aspirantene |
- | + | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | + | |
- | + | ||
- | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | + | |
+ | Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet for å gå opp til ny eksamen. Dette vurderes av linjeleder. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
Linje 214: | Linje 220: | ||
==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== | ||
- | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | + | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ |
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
Linje 249: | Linje 255: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. | ||
+ | \\ \\ | ||
===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | ||
Linje 267: | Linje 273: | ||
|• Hjelper til ved behov | | |• Hjelper til ved behov | | ||
|• Søker aktivt informasjon fra andre | | |• Søker aktivt informasjon fra andre | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | |• Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| | ||
+ | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| | ||
+ | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover| | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| | ||
+ | |• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| | ||
+ | |• Håndterer distraksjoner godt| | ||
+ | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| | ||
+ | |• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| | ||
+ | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| | ||
+ | |• Ber om hjelp når det er behov| | ||
+ | |• Fornuftig bruk av pauser| | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | |• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| | ||
+ | |• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| | ||
+ | |• Griper inn når det er nødvendig| | ||
+ | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger| | ||
+ | |• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer| | ||
- | + | \\ \\ | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Situasjonsbevissthet og framsynthet | + | |
- | • Gjør gode prioriteringer | + | |
- | • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | + | |
- | • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | + | |
- | • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Oppgavehåndtering og selvinnsikt | + | |
- | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | |
- | • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb | + | |
- | • Håndterer distraksjoner godt | + | |
- | • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | |
- | • Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet | + | |
- | • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | + | |
- | • Ber om hjelp når det er behov | + | |
- | • Fornuftig bruk av pauser | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Lederskap | + | |
- | • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen | + | |
- | • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | + | |
- | • Griper inn når det er nødvendig | + | |
- | • Stoler på seg selv og egne beslutninger | + | |
- | • Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== | ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== | ||
Linje 323: | Linje 301: | ||
==== Innhold ==== | ==== Innhold ==== | ||
- | Egnethet og holdninger | + | Egnethet og holdninger |
- | Loggboka | + | Loggboka |
- | Veilederfunksjonen i praksis | + | Veilederfunksjonen i praksis |
- | Progresjonstesting | + | Progresjonstesting |
- | Eksamensinnhold og -oppgaver | + | Eksamensinnhold og -oppgaver |
- | Sensorkurs og sensurretningslinjer | + | Sensorkurs og sensurretningslinjer |
- | Innsyn i opplæringsdokumentasjon | + | Innsyn i opplæringsdokumentasjon |
Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
Linje 346: | Linje 324: | ||
==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ||
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | ||
+ | |||
Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | |||
Linje 353: | Linje 331: | ||
Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
- | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling | + | |
- | - Eksamensoppgaver | + | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling |
- | - Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | + | |
- | - Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. | + | |
+ | | ||
Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
Linje 365: | Linje 345: | ||
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | ||
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
- | - Evaluering av resultater | + | * Evaluering av resultater |
- | - Evaluering av gjennomføring av opplæring | + | |
- | - Eksamensform og -gjennomføring | + | |
- | - Sensorkorpset | + | |
- | - Ulike utfordringer: | + | |
- | - Veien videre | + | |
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | ||