Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:11] chrane |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:35] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 157: | Linje 157: | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 5 | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 4 | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene | + | | 4 | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene |
- | | 3 | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 3 | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 2 | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | + | | 1 | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
Linje 192: | Linje 192: | ||
Eksamensoppgaver for Praktisk/ | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
- | Studentene | + | Aspirantene |
Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | ||
Linje 214: | Linje 214: | ||
==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== | ||
- | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | + | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ |
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
Linje 268: | Linje 268: | ||
|• Søker aktivt informasjon fra andre | | |• Søker aktivt informasjon fra andre | | ||
^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
- | • Gjør gode prioriteringer | + | |• Gjør gode prioriteringer |
- | • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | + | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| |
- | • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | + | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| |
- | • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | + | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover| |
^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
- | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter | + | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| |
- | • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb | + | |• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| |
- | • Håndterer distraksjoner godt | + | |• Håndterer distraksjoner godt| |
- | • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| |
- | • Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet | + | |• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| |
- | • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | + | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| |
- | • Ber om hjelp når det er behov | + | |• Ber om hjelp når det er behov| |
- | • Fornuftig bruk av pauser | + | |• Fornuftig bruk av pauser| |
^ Lederskap | ^ Lederskap | ||
- | • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen | + | |• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| |
- | • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | + | |• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| |
- | • Griper inn når det er nødvendig | + | |• Griper inn når det er nødvendig| |
- | • Stoler på seg selv og egne beslutninger | + | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger| |
- | • Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer | + | |• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer| |
- | + | ||