lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2017/04/04 10:41]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2024/02/08 13:01]
chrane
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== 
  
  
-==== Revisjonshistorikk ====+===== Læreplan for togekspeditørutdanningen =====
  
-|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring+^ Læreplan for:            Togekspeditør                      
-|000|15.03.2013|Dokumentet opprettet| +^ Kravstiller kompetanse Fagleder trafikkstyring  |
-|001|15.05.2013|Endret målformulering fra ha kunnskap om til forklare| +
-|002|28.05.2014| Innledning, ny leksjon 3.2 og 3.4. Mindre endringer i leksjon 4.1, 5.1, 5.2, 5.3 og 7.1| +
-|003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmåltydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| +
-|004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| +
-|005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki| +
-==== 1. Innledning ====+
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør.  
  
-Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+==== Eier av læreplanen ==== 
 +Direktør i Trafikk 
  
-==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ====+==== Utarbeidet av ==== 
 +Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur
  
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Bane NORs ansvar og oppgaver, togframføringssikkerhet, strekningskunnskap, samarbeid og kommunikasjon. Gjennom utdanningen skal aspiranten utvikle handlingskompetanse, evne til å vurdere risiko og konsekvenser og god forståelse for jernbanevirksomhetenes roller. Aspiranten skal få forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== 
 +Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
  
-Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere.+==== Agressokode === 
 +Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\  
 +  * FO1076 - Togekspeditør
  
-==== 3Krav til forkunnskaper ====+Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR JernbaneskolenI tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren til kontrollprøve.
  
-//M////edarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått ////arbeidspsykologisk test, bestått ////3-årig videregående utdanning/fagbrev, ha gode datakunnskaper, god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og gode muntlige engelskkunnskaper.// 
  
-//I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.//+==== Dokumentasjon av opplæringen ==== 
 +Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis og etter hver gjennomført opplæring.
  
-==== 4Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====+|    Progresjonstester, tentamener, osv    | It ‘s learning| 
 +| Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | 
 +| Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | 
 +| Sensorvurderinger  |  Studentmappe i saksrom 360 | 
 +| Alle eksamensresultater | Driv |
  
-//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// 
  
-  * //Kunne forklare Bane NORs ansvar og oppgaver // 
-  * //Utdannet togekspeditør // 
-  * //Erfaring som togekspeditør // 
-  * //15 studiepoeng i pedagogikk* // 
  
-//*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning //+===== Innledning ===== 
 +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikkforståelse, og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Medarbeideren skal inneha tekniske og ikke-tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig trafikkstyringen. \\ 
  
-//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://+Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, og skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
-  * //Utdannet togekspeditør // +Læremålene skal sikre at aspiranten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere.
-  * //Erfaring som togekspeditør //+
  
-//Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// 
  
-  * //Utdannet togekspeditør// + \\ \\ 
-  * //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for jernbanenettet og andre styrende dokumenter// +
-  * //Objektiv og upartisk//+
  
-//Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav://+{{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
  
-  * //Utdannet signalingeniør // +==== Arbeidsform aspiranter ==== 
-  * //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen og godkjennes av Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er vurderingsgrunnlag opp mot eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperioden. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.
-  * //Objektiv og upartisk//+
  
-==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====+Operativt regelverk (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
  
-=== 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis ===+  
 +==== Krav til forkunnskaper ==== 
 +Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: 
 +  * Bestått arbeidspsykologisk test  
 +  * Bestått 3-årig videregående utdanning (studiespesialisering eller fagbrev)   
 +  * Grunnleggende ferdigheter : 
 +        * IKT 
 +        * Norsk, skriftlig og muntlig 
 +        * Engelsk, muntlig
  
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.  
  
-klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig.+===== Hovedmål for opplæringen ===== 
 +Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, og ha god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsformAspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veilederMaksimum 2 elever kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.+==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
 +Aspiranten skal: 
 +  * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. 
 +  * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
 +  * ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
 +  * ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. 
 +  * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. 
 +  * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. 
 +  * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
 +  * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. 
 +  * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
 +  * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy
  
-Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Opplæringen består av lik mengde undervisning på Norsk jernbaneskole, og praktisk opplæring på opplæringsstasjoner.  
  
-I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring.+==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== 
 +Aspiranten skal
 +  * kunne lese og forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og utøve effektiv trafikkstyring. 
 +  * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. 
 +  * kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. 
 +  * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
 +  * kunne bruke sjekkliste. 
 +  * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. 
 +  * kunne bruke sjekklister
  
-=== 5.2 Læringsnivåer i læreplan === 
  
-I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.+  
  
-{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400| Læringskompleksiteten øker for hvert nivå}}+==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== 
 +Aspiranten skal: 
 +  * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten
 +  * ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
 +  * kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse. 
 +  * ha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
 +  * ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring.  
 +  * ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
-Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. 
  
-Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør aspiranten i stand til å utføre oppgavene korrekt. 
  
-==== 5.3 Arbeidsform aspiranter ====+==== Krav til pensum ==== 
 +Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i Operativ regelverk (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. 
  
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
  
-Operativt regelverk på Intranettet bør benyttes stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen.+==== Gjennomføring av teori og praksis ==== 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres løpet av ca. 9 mnd. Ved praksis på stasjon, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togekspeditør, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen.\\ \\ 
 +Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen på en stasjon legges det opp til at det øves på de temaene aspiranten har gjennomgått i forkant.\\ \\ 
 +Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Bane NOR Jernbaneskolen.\\ \\ 
 +I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding.  Aspiranten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring. 
 + \\
  
-==== 5.4 Vurdering under utdanningen ==== 
  
-Under opplæringen blir Aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver gjennom utdanningen.  
  
-**Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalen 0 – 5.**+==== Antall deltakere i praksisperioden ==== 
 +Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform.  Aspiranten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.
  
-|**Karakter**|**Standard ved skriftlig og muntlig eksamen**+==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== 
-|5|Bestått\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +  Godkjent som togekspeditør/togleder 
-|4|Bestått\\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskapsog ferdighetsmålene.| +  Må ha tjenestegjort som txp/togleder minst 3 år 
-|3|Bestått\\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.+  * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse 
-|2|Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +  * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring ihtgjeldende læreplan og opplæringsplan 
-|1|Ikke bestått:\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| +   Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet 
-|0|Eksamen ikke gjennomført|+
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når de vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== 
 +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso.
  
-==== 6. Gjennomføring av eksamen ==== 
  
-=== 6.1 Eksamener ===+===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== 
 +==== Vurdering under utdanningen ==== 
 +Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse. Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. 
 +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen.
  
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon trafikksikkerhetstjeneste.+==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== 
 +Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen\\
  
-Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener:+Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på opptil/maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke kunne bestå eksamen, eller at aspiranten vurderes som uegnet, informeres personalleder umiddelbart. 
  
-  * Personlig sikkerhet for befaring ved spor +Dette gjelder også for aspiranter som vurderes oppmeldt til kontinuasjonseksamen
-  * Skriftlig eksamen i Grunnleggende trafikkstyring +
-  * Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen i Stillverksprøven +
-  * Avsluttende skriftlig eksamen  +
-  * Avsluttende muntlig eksamen+
  
-Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.+Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/muntlig eksamen, skal hen ha: 
 +  * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» 
 +  * Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» 
 +  * Bestått praktisk/muntlig eksamen i godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) 
 +  * Bestått avsluttende skriftlig eksamen 
 +  * Vise egnethet og gode holdninger
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for trafikkutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen skal avholdes.+I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener.
  
-Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. 
  
-=== 6.2 Personlig sikkerhet for befaring ved spor ===+==== Eksamensform ==== 
 +Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener og følgende temaer må bestås for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått: 
  
-Aspiranten avlegger skriftlig eksamen henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter Bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter Bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.+  * Uregelmessigheter og feil (sikkerhetskritiske feil) 
 +  * Trafikkstyring 
 +  * Skifting 
 +  * Arbeid i spor 
 +  * Kommunikasjon 
 +  * Beredskap
  
-=== 6.3 Grunnleggende trafikkstyring ===+Temaene vurderes etter følgende karakterskala:
  
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. 
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, sikre klar togvei manuelt, herunder betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer, skifting, kommunikasjon, geografi/strekningskompetanse, kunngjøringer, framføring av tog normalsituasjon og arbeid spor.+^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^ 
 +|  5        | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | 
 +|  4        | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | 
 +|  3        | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene       | 
 +|  2        | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. 
 +|  1        | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          | 
 +|  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  |
  
-For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør.+==== Retningslinjer for sensor ====
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning denne periodenOppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.+Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen samarbeid med relevante fagressurserSensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
  
-=== 6.Stillverksprøve ===+Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum uker før eksamener for gjennomgang av: 
 +  * Eksamensinnhold 
 +  * Gjennomføring av eksamen 
 +  * Sensorveiledning
  
-Stillverksprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor aspirantene prøves i kunnskapsmåleneog en praktisk/muntlig del på inntil 1 time og 15 minutter hvor aspirantene prøves ferdighetsmålene.+Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultateneer det Fagleder trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere eget punkt.
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget.  
  
-Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen. For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør.+{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
 +^ Eksamen                                                                                   ^ Sensor(er)                                     ^ 
 +| Sikkerhetskurs del 1                                                                      | E-læring                                       | 
 +| Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring                                          | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring   | 
 +| Praktisk/muntlig eksamen i godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)  | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal   | 
 +| Avsluttende skriftlig eksamen                                                             | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring   | 
 +| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                                                      | 1 sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring  |
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.+Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer.
  
-=== 6.5 Avsluttende skriftlig eksamen ===+==== Eksamener ====
  
-Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer.+Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, eller til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 6 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 3 uker før eksamen skal gjennomføres. Ved større planlagte endringer i eksamensoppgaver eller eksamensform, skal det gis utvidede hørings- og behandlingsfrister.\\
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten kan gjøre rede for avvikshåndteringarbeid i spor, ulykker og beredskap og kommunikasjon.+Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamenfasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
  
-For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen.  +Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen.
- +
-Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. +
- +
-Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. +
- +
-=== 6.6 Avsluttende muntlig eksamen === +
- +
-Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1 time.  +
- +
-Eksamen skal avdekke om aspiranten har handlingskompetanse om kommunikasjon, avvikshåndtering, arbeid i spor og ulykker og beredskap. +
- +
-For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen.  +
- +
-En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs  eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. +
- +
-==== 7. Oppnevning av sensor ==== +
- +
-=== 7.1 Retningslinjer for sensorer === +
- +
-Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit. +
- +
-På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for segDeretter foretar de en felles vurdering og setter endelig karakter. +
- +
-Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat. +
- +
-=== 7.2 Grunnleggende trafikkstyring === +
- +
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. +
- +
-=== 7.3 Stillverksprøve === +
- +
-Sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og tre varierte oppgavesett til praktisk/muntlig eksamen. +
- +
-=== 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === +
- +
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet iKunde og trafikkdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. +
- +
-=== 7.5 Avsluttende muntlig eksamen === +
- +
-Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i trafikkdirektørens stab til avsluttende muntlig eksamen. Eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det skal utarbeides tre varierte oppgavesett til muntlig eksamen. +
- +
-==== 8. Klage på eksamen ==== +
- +
-=== 8.1 Klage på skriftlig eksamen === +
- +
-Aspirant kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for trafikkstyrerutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
- +
-Fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. +
- +
-Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på.  +
- +
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.  +
- +
-Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. +
- +
-=== 8.2 Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen === +
- +
-Aspirant kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
- +
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.  +
- +
-Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.  +
- +
-Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen, og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. +
- +
-Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  +
- +
-=== 8.3 Fusk === +
- +
-Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  +
- +
-bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.  +
- +
-Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef trafikkstyrerutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. +
- +
-==== 9. Krav til praksis etter endt opplæring ==== +
- +
-//Aspiranter som har bestått alle eksamener i togekspeditørutdanningen skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togekspeditør. Deretter skal leder gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede togekspeditøren er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter.// +
- +
-==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== +
- +
-//Togekspeditører skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Bane NORs styringssystem.// +
- +
-==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== +
- +
-Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. +
- +
-===== Tema og leksjoner ===== +
- +
-==== Tema 1: Innføring ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Bane NOR,  med jernbaneforetak og kunder.** +
- +
-Kunde og trafikkdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. +
- +
-**Tidsramme:** 8 dager +
- +
-** Leksjon 1.1: Bane NORs forventninger og rutiner ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Bane NOR har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| +
- +
-** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| +
-| //**Referanse**//: \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| | +
- +
-** Leksjon 1.3: Bane NORs oppgaver ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Bane NORs oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | +
-|//**Referanse**//: \\ Hovedprosessene i Bane NOR\\ Bane NORs introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak| +
- +
-** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Bane NORs rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | +
-| //**Referanse**//: \\ Instruks for Bane NOR\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ | +
- +
-==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer ** +
- +
-Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, gruppearbeid, ut å se på skolen tekniske anlegg. +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Observere txps arbeidsoppgaver, se på ulike tekniske innretninger på stasjonen og forklare funksjonen til disse. +
- +
-**Tidsramme:** 4 – 5 uker +
- +
-** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ | +
-|//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ | +
- +
-** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | +
- +
-** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. | +
- +
-** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis| +
- +
-** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Bane NOR og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.| +
- +
-==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bruk av tekniske anlegg og handlingskompetanse om framføring av tog i normalsituasjon ** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane, stillverksrom, befaring på stasjon med enkelt innkjørsignal. +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver. +
- +
-Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. +
- +
-**Tidsramme:** 8 uker +
- +
-** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ | +
- +
-** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Bane NORs elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ | +
- +
-** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.| +
- +
-** Leksjon 3.4: Skifting ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.| +
- +
-==== Tema 4: Trafikkstyring ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal vise handlingskompetanse i framføring av tog, dokumentasjon, ruter og kommunikasjon** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver. +
- +
-**Tidsramme:** 4 uker +
- +
-** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| +
- +
-** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| +
- +
-==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal gjøre rede for og vise betjening av sikringsanlegg** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i stillverksrom og på modelljernbane, signalskolen, befaring ute.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i betjening av stillverk, bruk av forriglingstabell og skjematisk plan, delta i txps arbeidsoppgaver. +
- +
-Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. +
- +
-**Tidsramme:** 4 – 5 uker +
- +
-** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | +
- +
-** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | +
- +
-** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | +
- +
-==== Tema 6: Arbeid i spor ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane, befaring på elkraftsentral.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver, simulere disponering, anleggsområde jernbane, iverksettelse og avslutning av arbeid med frakobling av kontaktledning. +
- +
-**Tidsramme:** 3 – 4 uker +
- +
-** Leksjon 6.1: Arbeid i spor ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.+
- +
-==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ====+
  
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse i framføring av tog og skift ved avviksamt uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen**+Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet for å gå opp til ny eksamen. Dette vurderes av linjeleder. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes.
  
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane. +Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
 +^ Togekspeditørutdanningen                                                          |^ Det skal utarbeides:                                                    ^ 
 +| Eksamen i grunnleggende trafikkstyring                        | Skriftlig         | - 2 oppgavesett\\ - fasit\\ - sensorveiledning                          | 
 +| Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)  | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                        | 
 +| Avsluttende skriftlig eksamen                                  | Skriftlig         | - 2 oppgavesett\\ - fasit\\ - sensorveiledning                          | 
 +| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                           | Praktisk/muntlig  | - 3 oppgavesett med varierte scenarier\\ - fasit \\ sensorveiledning  |
  
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver, befaring på opplæringsstasjon.+==== Sikkerhetskurs del 1 ==== 
 +Aspirant gjennomfører e-læringen.
  
-Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning.+==== Grunnleggende trafikkstyring ==== 
 +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer
  
-**Tidsramme:** 6 - 8 uker+==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== 
 +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor aspiranten prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. 
  
-** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon **+==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== 
 +Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.
  
-|<49em 60% 40%>| +==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ==== 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på ca1,5 time.
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog  \\ - Sikring av togvei \\ - Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ - Avgangsprosedyre \\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manueltherunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+
  
-** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** 
  
-|<49em 60% 40%>| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| 
  
-** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal **+===== Klage på eksamen ===== 
 +==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen ==== 
 +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
  
-|<49em 60% 40%>| +Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjonEr det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten.
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+
  
-** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring **+==== Klage på skriftlig eksamen ====
  
-|<49em 60% 40%>| +Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatetVed kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur.
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Mestre de ulike situasjoner \\ hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+
  
-** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv **+Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nyttDe 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke.
  
-|<49em 60% 40%>| +==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet.
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+
  
-** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform **+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjonEr det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-|<49em 60% 40%>| +Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagenskal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamenDersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer. 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk eksamen.
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+
  
-** Leksjon 7.7Mindre endringer **+==== Fusk ==== 
 +Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingenHovedområder som betraktes som fusk erbruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som aspirantens egen.
  
-|<49em 60% 40%>| +Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse eksamenOpplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder.
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter\\ - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon|+
  
-==== Tema 8Ulykker beredskap ====+\\ \\ 
 +===== Vedlegg 1Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ====
 +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. 
 +Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. 
 +^ Kommunikasjon og temaarbeid                                                                              ^ 
 +|• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | 
 +|• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | 
 +|• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | 
 +|• Gir klare og utvetydige instruksjoner | 
 +|• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | 
 +|• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | 
 +|• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | 
 +|• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | 
 +|• Har en god og naturlig tone med sine kolleger | 
 +|• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) | 
 +|• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | 
 +|• Hjelper til ved behov | 
 +|• Søker aktivt informasjon fra andre | 
 +^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                            ^  
 +|• Gjør gode prioriteringer | 
 +|• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| 
 +|• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| 
 +|• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover|  
 +^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                            ^  
 +|• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| 
 +|• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| 
 +|• Håndterer distraksjoner godt| 
 +|• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| 
 +|• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| 
 +|• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| 
 +|• Ber om hjelp når det er behov| 
 +|• Fornuftig bruk av pauser|  
 +^ Lederskap                                                                             ^ 
 +|• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| 
 +|• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| 
 +|• Griper inn når det er nødvendig| 
 +|• Stoler på seg selv og egne beslutninger| 
 +|• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer|  
 +  
 +\\ \\
  
-**HovedmålAspiranten skal vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker.**+===== Vedlegg 2 til læreplanRetningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== 
 +==== Hensikt ====  
 +Hensikten til retningslinjene er å fungere veiledende for involverte roller, og beskrive viktige grensesnitt mellom disse.
  
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisningcasetable-top øvelserferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane+==== Innhold ==== 
 +Egnethet og holdninger \\ 
 +Loggboka \\ 
 +Veilederfunksjonen i praksis \\ 
 +Progresjonstesting \\ 
 +Eksamensinnhold og -oppgaver \\ 
 +Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ 
 +Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\ 
 +Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen  
 +  
 +==== Egnethet og holdninger ==== 
 +Det er forventet at aspiranten har klar og tydelig kommunikasjon og gode samarbeidsevner. Aspiranten skal vise initiativ til å bistå andre ved behovvære løsningsorientert og strukturert i sitt arbeid. Aspiranten skal være proaktiv og legge til rette for arbeidsoppgaver frem i tidetablere en god situasjonsforståelse for seg og andre aktører. Aspiranten stiller uthvilt og forberedt til jobb for å ha tilstedeværelse og fokus på arbeidsoppgaver. Hen skal vise selvledelseog etterleve lover og regelverk. Det er viktig at aspiranten viser handlingsvilje til å gripe inn ved behov for å ha kontroll på situasjonen. Aspiranten skal arbeide med sikkerhet som første prioritet, og deretter prioritere andre oppgaver.
  
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta txps arbeidsoppgaver, simulere øvelser, ulike skjemaer, skrive hendelsesrapport.+==== Loggboka ==== 
 +Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka.
  
-**Tidsramme:** 1 uke+==== Veilederfunksjonen i praksis ==== 
 +Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, og beskriver hvilke aktiviteter som skal gjennomføres hver dag og hvilke læringsmål de dekker. Aspiranten er ansvarlig for å ha med seg praksisplan og loggboka på hver vakt. Loggboka vurderes av veileder/tjenestegjørende TXP, som kommenterer utøvelsen av oppgavene i loggboka og signerer. 
  
-** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser **+==== Progresjonstesting ==== 
 +Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR JernbaneskolenAspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/praksis eksamen. Linjeleder har tilgang til testene og ansvar for gjennomføring av disse ute på stasjon slik at hen kan følge opp. 
  
-|<49em 60% 40%>| +==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamenSpørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet samme temaer alle eksamener.
-|Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse krisesituasjoner \\ - Mestre rapportskriving. \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+
  
-** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter **+Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner.
  
-|<49em 60% 40%>| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter \\ i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan txp berøres av uregelmessigheter og \\ feil på kjøretøy \\ - Melding av uhell og uregelmessigheter \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| 
  
-** Leksjon 8.3: Farlig gods **+==== Sensorkurs og sensurretningslinjer ==== 
 +Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. 
 +Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov.
  
-|<49em 60% 40%>| +Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling senest 1 uke før avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +  * Eksamensoppgaver 
-|Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av \\ oppstått situasjon.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon\\ |+  * Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen 
 +  * Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen)Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen.
  
-** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander **+Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemndaSensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt. 
  
-|<49em 60% 40%>| +==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon ==== 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, skal ha løpende tilgang til relevant progresjonstestertentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen. 
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetansenotere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder|+
  
-=== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp ===+==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen ===
 +Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. 
 +Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: 
 +  * Evaluering av resultater 
 +  * Evaluering av gjennomføring av opplæring 
 +  * Eksamensform og -gjennomføring 
 +  * Sensorkorpset 
 +  * Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv. 
 +  * Veien videre
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene+Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene.
  
  
-^Kommunikasjon og teamarbeid^ 
-|- Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ - Videreformidler relevant informasjon til txp på nabostasjon / togleder \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Hjelper til ved behov \\ - Søker aktivt informasjon fra andre| 
-^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ 
-|- Gjør gode prioriteringer \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | 
-^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ 
-|- Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Stiller på jobb uthvilt og i form \\ - Håndterer distraksjoner godt \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Fornuftig bruk av pauser| 
-^Togekspeditørrollen, lederskap^ 
-|- Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ - Griper inn når det er “påkrevd” \\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane