lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2015/04/17 13:18]
jcs Page moved from laereplaner:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i to laereplaner:trafikk:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/06/03 08:34]
larhed [5. Arbeidsform]
Linje 1: Linje 1:
-==== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ==== +===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ====
-+<sub>{{Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos GS i Trafikk- og markedsdivisjonen.odt|Original file}}</sub> 
 ==== Innledning ==== ==== Innledning ====
 +
 Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder.  Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder. 
  
 Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
- 
-===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== 
  
 ==== 1. Krav til forkunnskaper ==== ==== 1. Krav til forkunnskaper ====
-Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring i modul Ebicos/GS, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav i helsekravforskriften. + 
-\\+//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring i modul Ebicos/GS, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav i helsekravforskriften.// 
 ==== 2. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 2. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
-Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav: 
  
-  *   Gjennomført og bestått opplæring som togleder  +//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// 
-  *   Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo + 
-  *   God formidlingsevne +  - Gjennomført og bestått opplæring som togleder  
-  *   Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner+  - Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo 
 +  - God formidlingsevne 
 +  - Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner 
 + 
 +//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// 
 + 
 +  - Gjennomført og bestått opplæring som togleder  
 +  Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo 
 +  God formidlingsevne 
 +  Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner
  
-Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav: 
-  * Gjennomført og bestått opplæring som togleder  
-  * Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo 
-  * God formidlingsevne 
-  * Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner 
 ==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== ==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ====
 +
 Gjennom opplæringen skal elevene opparbeide seg handlingskompetanse ved å betjene fjernstyrings– og sikringsanleggene, evnen til å kommunisere med samarbeidspartnere og evnen til styring og utvikling av planer for trafikkavviklingen. Gjennom opplæringen skal elevene opparbeide seg handlingskompetanse ved å betjene fjernstyrings– og sikringsanleggene, evnen til å kommunisere med samarbeidspartnere og evnen til styring og utvikling av planer for trafikkavviklingen.
-\\+
 ==== 4. Varighet fordelt på teori og praksis ==== ==== 4. Varighet fordelt på teori og praksis ====
 +
 Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teorien gjennomgås i klasserom og i simulatoren. Maksimum 6 personer kan delta på undervisning samtidig. Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teorien gjennomgås i klasserom og i simulatoren. Maksimum 6 personer kan delta på undervisning samtidig.
  
 Teoriundervisning gjennomføres ved Norsk jernbaneskole.  Teoriundervisning gjennomføres ved Norsk jernbaneskole. 
 +
 Praktisk opplæring gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Praktisk opplæring gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo.
  
 Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med en erfaren togleder. Maksimum fire personer kan delta på praktisk opplæring på samme tid i sentralen. Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med en erfaren togleder. Maksimum fire personer kan delta på praktisk opplæring på samme tid i sentralen.
 +
 Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 10 uker. Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 10 uker. Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening.
-\\+
 ==== 5. Arbeidsform ==== ==== 5. Arbeidsform ====
 +
 Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige handlingskompetanse. Elevene skal opparbeide seg handlingskompetanse ved å betjene fjernstyrings – og sikringsanleggene, evnen til å kommunisere med til effektiv trafikkstyring og utvikling av planer for trafikkavviklingen.   Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige handlingskompetanse. Elevene skal opparbeide seg handlingskompetanse ved å betjene fjernstyrings – og sikringsanleggene, evnen til å kommunisere med til effektiv trafikkstyring og utvikling av planer for trafikkavviklingen.  
  
-Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og  +Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder:
-skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: \\ \ \ * utarbeide gjennomføringsplan \\ \ \ * utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode \\ \ \ * ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. \\ \ \ * evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak+
  
-Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: \\ \ \ *  utarbeide skiftplan for elevene \\ \ \ * sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere \\ \ \ * stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring \\ \ \ * at togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring+  - Utarbeide gjennomføringsplan  
 +  - Utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode 
 +  - Ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. 
 +  - Evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak 
 + 
 +Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: 
 + 
 +  - Utarbeide skiftplan for elevene 
 +  - Sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere 
 +  - Stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring 
 +  - At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring
  
 Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder.
-\\+
 ==== 6. Vurdering av eksamen ==== ==== 6. Vurdering av eksamen ====
-Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. 
-| **Karakter** |** Praktisk/muntlig eksamen** | 
-| 5 | Bestått: \\ \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| 
-| 4 |Bestått: \\ \\ Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | 
-| 3 | Bestått: \\ \\ Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Eleven viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner.| 
-| 2 | Ikke bestått: \\ \\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
-| 1 | Ikke bestått: \\ \\ Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | 
-| 0 |Eksamen ikke gjennomført | 
  
-| **Karakter** | **Standard ved skriftlig eksamen** | +**Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** 
-| 5 | Bestått: \\ \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.|  + 
-| 4 | Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.|  +|**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| 
-| 3 |Bestått : \\ \\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | +|5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| 
-| 2 |Ikke bestått \\ \\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +|4|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | 
-| 1 |Ikke bestått: \\ \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.|  +|3|Bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Eleven viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner.| 
-| 0 |Eksamen ikke gjennomført|+|2|Ikke bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| 
 +|1|Ikke bestått:  \\ Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | 
 +|0|Eksamen ikke gjennomført|
  
 +|**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**|
 +|5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 +|4|Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 +|3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 +|2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.|
 +|1|Ikke bestått:  \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
 +|0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-=== Tiltak når elever ligger under forventet nivå ===+**Tiltak når elever ligger under forventet nivå**
  
 Fagsjefen for toglederopplæringen har ansvar for å planlegge og tilrettelegge tilpasset undervisning og trening med det formål å hjelpe eleven til å oppnå den ønskede standard.  Fagsjefen for toglederopplæringen har ansvar for å planlegge og tilrettelegge tilpasset undervisning og trening med det formål å hjelpe eleven til å oppnå den ønskede standard. 
  
-=== Oppfølgingssamtaler underveis ===+**Oppfølgingssamtaler underveis** 
 Fagsjef for toglederopplæringen har ansvaret for at det gjennomføres individuell samtale med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.  Fagsjef for toglederopplæringen har ansvaret for at det gjennomføres individuell samtale med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. 
  
 Togdriftsleder har i samråd med fagsjef for toglederopplæringen mulighet til å avslutte opplæringen for eleven dersom vedkommende ikke er egnet til å fortsette toglederopplæringen, herunder ikke tilegner seg den nødvendige handlingskompetanse. Togdriftsleder har i samråd med fagsjef for toglederopplæringen mulighet til å avslutte opplæringen for eleven dersom vedkommende ikke er egnet til å fortsette toglederopplæringen, herunder ikke tilegner seg den nødvendige handlingskompetanse.
-\\ 
  
 ==== 7. Eksamen ==== ==== 7. Eksamen ====
 +
 Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener:
  
-  Skriftlig eksamen +  Skriftlig eksamen 
-  Praktisk/muntlig eksamen+  Praktisk/muntlig eksamen
  
 Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås.
 +
 Fagsjef for toglederutdanningen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamen. Eksamensoppgavene og sensorveiledning skal oversendes til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Fagsjef for toglederutdanningen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamen. Eksamensoppgavene og sensorveiledning skal oversendes til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes.
  
 +=== 7.1 Skriftlig eksamen  ===
  
-=== 7.1. Skriftlig eksamen ===  +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1 time.
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1 time. \\ Eksamen skal avdekke om eleven innehar tilstrekkelig kompetanse i kunnskapsmålene.  \\ Eksamen avlegges ved Norsk jernbaneskole.+
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3.\\ Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo avsluttes.+Eksamen skal avdekke om eleven innehar tilstrekkelig kompetanse i kunnskapsmålene. Eksamen avlegges ved Norsk jernbaneskole. 
 + 
 +For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3.  
 + 
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo avsluttes. 
 + 
 +=== 7.2 Praktisk/muntlig eksamen ===
  
-=== 7.2. Praktisk/muntlig eksamen === 
 Praktisk/muntlig eksamen består av to deler og gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Den første delen har en varighet på inntil 4 timer og gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning i rushtrafikk ved full togproduksjon. Den andre delen av eksamen har en varighet på inntil 2 timer og gjennomføres på arbeidsplass på kursrommet for GS/Ebicos.  Praktisk/muntlig eksamen består av to deler og gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Den første delen har en varighet på inntil 4 timer og gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning i rushtrafikk ved full togproduksjon. Den andre delen av eksamen har en varighet på inntil 2 timer og gjennomføres på arbeidsplass på kursrommet for GS/Ebicos. 
  
Linje 96: Linje 122:
  
 For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo. For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo.
 +
 Dersom man ikke oppnår karakter 3 på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 14 dager etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo avsluttes. Dersom man ikke oppnår karakter 3 på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 14 dager etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo avsluttes.
  
 Eksamen kan avsluttes etter første del i skarpanlegget dersom kandidaten ikke innehar tilstrekkelig handlingskompetanse. Kandidater som skal gjennomføre annengangs eksamen må avlegge ny fullstendig eksamen. Eksamen kan avsluttes etter første del i skarpanlegget dersom kandidaten ikke innehar tilstrekkelig handlingskompetanse. Kandidater som skal gjennomføre annengangs eksamen må avlegge ny fullstendig eksamen.
-\\+
 ==== 8. Oppnevning av sensor ==== ==== 8. Oppnevning av sensor ====
-=== 8.1. Retningslinjer for sensorer === 
-Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit/sensorveiledning. 
  
-=== 8.2. Skriftlig eksamen ===+=== 8.1 Retningslinjer for sensorer === 
 + 
 +Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit/sensorveiledningPå praktisk/muntlig eksamen oppnevner Norsk jernbaneskole eksaminator. 
 + 
 +=== 8.2 Skriftlig eksamen === 
 Norsk jernbaneskole bestiller sensorer. Togdriftsleder Oslo oppnevner to sensorer.  Norsk jernbaneskole bestiller sensorer. Togdriftsleder Oslo oppnevner to sensorer. 
 +
 Eksamen og fasit utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Eksamen og fasit utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor.
 +
 Norsk jernbaneskole har ansvar for å utarbeide varierte eksamenssett alternativt flersvarsoppgaver til skriftlig eksamen. Norsk jernbaneskole har ansvar for å utarbeide varierte eksamenssett alternativt flersvarsoppgaver til skriftlig eksamen.
  
-=== 8.3Praktisk/muntlig eksamen ===+=== 8.3 Praktisk/muntlig eksamen === 
 Norsk jernbaneskole bestiller sensorer. Det oppnevnes tre sensorer, to av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo og en av sakkyndig leder signal. Norsk jernbaneskole har ansvar for at det utarbeides eksamensoppgaver med sensorveiledning for praktisk/muntlig eksamen som godkjennes av sensorene. Norsk jernbaneskole bestiller sensorer. Det oppnevnes tre sensorer, to av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo og en av sakkyndig leder signal. Norsk jernbaneskole har ansvar for at det utarbeides eksamensoppgaver med sensorveiledning for praktisk/muntlig eksamen som godkjennes av sensorene.
-\\+
 ==== 9. Klage på eksamen ==== ==== 9. Klage på eksamen ====
-=== 9.1Klage på skriftlig eksamen ===+ 
 +=== 9.1 Klage på skriftlig eksamen === 
 Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på digital eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på digital eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
  
Linje 122: Linje 157:
 Trafikksjef i Trafikk Øst oppnevner ny sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.  Trafikksjef i Trafikk Øst oppnevner ny sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 +=== 9.2 Klage på praktisk/muntlig eksamen ===
  
-=== 9.2. Klage på praktisk/muntlig eksamen === 
 Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk og muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk og muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
  
Linje 132: Linje 167:
 Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensorene og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal nye sensorer vurdere eleven. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen. Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensorene og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal nye sensorer vurdere eleven. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen.
  
-=== 9.3Fusk ===       +=== 9.3 Fusk === 
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: 
  
Linje 138: Linje 174:
  
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder. Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder.
-\\+
 ==== 10. Krav til praksis etter bestått prøve ==== ==== 10. Krav til praksis etter bestått prøve ====
-Togdriftsleder gjennomfører samtale og kartlegger om den nyutdannede toglederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter, eller om vedkommende skal tjenestegjøre sammen med en erfaren togleder før han/hun settes til selvstendig togledertjeneste.  + 
-\\ +//Togdriftsleder gjennomfører samtale og kartlegger om den nyutdannede toglederen er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter, eller om vedkommende skal tjenestegjøre sammen med en erfaren togleder før han/hun settes til selvstendig togledertjeneste. // 
-  + 
-==== 12. Leksjoner ==== +==== 11. Revisjonshistorikk ==== 
-[[ Lesjoner for modul Ebicos/GS|her]]+ 
 +|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| 
 +|000|12.11.12|Dokumentet opprettet| 
 +|001|15.01.13|Presisert pkt 7 Eksamen| 
 +|002|18.12.13|Endret gjennomføring, læringspyramide, eksamen, klage på eksamen og ferdighetsmål| 
 +|003|22.01.14|Endret eksamen, endret kunnskapsmål og ferdighetsmål| 
 +|004|26.11.14|Endret ansvar for gjennomføring og eksamen, oppdatert leksjoner| 
 +|005|03.02.16|Endret pkt 8.3 Praktisk/muntlig eksamen| 
 +|006|06.04.16|Pkt 8.1, pkt 8.3 endring i praktisk/muntlig eksamen reversert| 
 + 
 +===== Tema og leksjoner ===== 
 + 
 +==== Tema 1: Introduksjon ==== 
 + 
 +**Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare:\\   - Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS  - Forgreininger til banestrekninger  - Spor og plattformer  - Arbeidsplasser   - Plassering av reserveplasser  - Noder og dualdrift  - Rutiner for togbok og ordrefordeling|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere:\\   - Føring av togbok  - Praksis for ordrefordeling| 
 + 
 +**Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Forklare:\\   - Operatørbemyndigelse  - Nodeswitch  - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer.  - Akustisk alarm  - Oppringt reservesamband for CTCForklare:\\   - Sporfelter  - Signaler  - Stasjonsramme  - Stasjonsnavn  - Dagkoder  - Storskjerm|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere:\\   - Operatørbemyndigelse  - Nodeswitch  - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer.  - Akustisk alarm  - Oppringt reservesamband for CTCDemonstrere: \\   - Finne fram i og velge bilder  - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenesDemonstrere indikeringer av:\\   - Sporfelter  - Signaler  - Stasjonsramme  - Stasjonsnavn  - Dagkoder| 
 + 
 +==== Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner ==== 
 + 
 +**Mål:** 
 + 
 +  - Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen. 
 +  - Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. 
 +  - Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. 
 +  - Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett. 
 + 
 +** Leksjon 3: Kommandoer ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\   - Bilde og skjerm  - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv)  - Operatørbemyndigelse  - Togvei  - KID-kommando  - Signal i stopp (SIS og SSS)  - Nødutløsing  - Sperring  - Sporveksler  - Gjennomgangsdrift  - Vekselvarme  - Nødfrakopling  - Tognummer  - Automater  - Forprøving  - Endre innstilinger (dagkode og lignende)  - Alarmer og alarmlister|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\   - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne  - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse  - Nødutløsing av en eller flere skifteveier  - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting.   - Indikeringer i lokalområdet|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 5: Togvei ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\   - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne  - Forriglingskrav til forløp.  - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter  - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører  - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest)  - Flankedekning    - Sporveksel    - Sporsperre    - Hovedsignal    - Dvergsignal    - Indikering    - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter    - Sporfelt|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\   - Bilde og skjerm  - Litra på signaler  - Signalplassering  - Togvei  - Nødutløsing  - Sperring  - Sporveklser  - Gjennomgangsdrift  - Vekselvarme  - Nødfrakopling  - Tognummer  - Automater  - Alarmer   - Utfall av fjernstyring  - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering  - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal)  - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg  - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanleggGjøre rede for:\\   - inn/utkobling av AG-drift   - hvordan AG-drift fungerer og indikeres  - når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 7: Magasinering ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\   - Magasinering av tog-/skiftevei  - Annulering av magasinering  - Utløsing av togvei  - Forprøving  - Magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene (GS/Ebicos)|**Ferdighetsmål:**\\  Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.| 
 + 
 +** Leksjon 8: Sporveksler ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ Gjøre rede for betjening av:\\   - Lokalavlåsing av sporveksler  - Sporveksler med bevegelig sporkryss  - Koblede sporveksler  - Sporveksel ute av kontroll  - Oppkjørt sporveksel  - Lokalstillere  - Sporvekselstilling (høyre/venstre)  - Togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporvekslerGjøre rede for:\\   - Indikering av sveivskap  - Manglende avhengighet til signaler  - Alarmliste  - Avhengighet til kontrollsikringer|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 9: Linjeblokk ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\   - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei.  - Nøytralstilling av linjeblokk  - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral  - Sperring av linjeblokk|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 10: Lampekontroll ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\   - Rødlyskontroll:    - Aktiv pærekontroll    - Mot relelinjeblokk  - Lampekontroll:    - Hovedsignal    - Forsignal    - Dvergsignal  - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 11: ATC ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, med unntak av indikering ved forsignal for hovedsignal som viser ”kjør med redusert hastighet”\\ DATC på Oslo S kontra vanlig DATC\\ |**Ferdighetsmål:**\\ | 
 + 
 +** Leksjon 12:  Ruteplaner, TLS og automater ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\   - Oppsett av kjøreplan  - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan  - Automatisk togledelse (TLS)  - Automater  - Kopiere kjøreplan  - Lage midlertidig kjøreplan  - Endre kjøreplan  - Slette midlertidig kjøreplan|**Ferdighetsmål:**\\ Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | 
 + 
 +** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ Demonstrere indikeringer for særskilte brannobjekter\\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | 
 + 
 +** Leksjon 14: Lokale forhold ** 
 + 
 +|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for lokale forhold:\\   - Elisenberg blokkpost  - Ferdsel i Oslotunnelen  - Skifting  - Skifting til og fra Lodalen  - Stasjonsgrenser Skøyen – Filipstad  - Grense mot Lodalen  - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt  - Hjelpelok Loenga  - Dieselmateriell i Oslotunnelen  - Hastighetssignaler  - Hovedlinjesignaler  - Forsignalplassering  - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt  - Dvergsignaler med hovedtogveisats  - Grensesnitt mot VICOS-strekninger  - Koblingsbilder|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere kunnskap om lokale forhold og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | 
 + 
 +==== 12. Pensumoversikt ==== 
 + 
 +Operatørveiledning CTC 
 + 
 +Brukermanual 
 + 
 +Kompendium 
 + 
 +Beredskapshåndbok 
 + 
 +Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)