Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/06/02 15:08] larhed |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/12/23 11:11] 127.0.0.1 ekstern redigering |
===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ===== | ===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ===== |
<sub>{{Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos GS i Trafikk- og markedsdivisjonen.odt|Original file}}</sub> | |
| |
==== Innledning ==== | ==== Innledning ==== |
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder. | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder. |
| |
Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
| |
==== 1. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 1. Krav til forkunnskaper ==== |
//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
| |
- Gjennomført og bestått opplæring som togleder | * Gjennomført og bestått opplæring som togleder |
- Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo | * Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo |
- God formidlingsevne | * God formidlingsevne |
- Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner | * Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner |
| |
//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
| |
- Gjennomført og bestått opplæring som togleder | * Gjennomført og bestått opplæring som togleder |
- Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo | * Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo |
- God formidlingsevne | * God formidlingsevne |
- Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner | * Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner |
| |
==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== | ==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== |
Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: | Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: |
| |
- utarbeide gjennomføringsplan | * Utarbeide gjennomføringsplan |
- utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode | * Utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode |
- ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. | * Ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. |
- evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak | * Evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak |
| |
Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: | Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: |
| |
- utarbeide skiftplan for elevene | * Utarbeide skiftplan for elevene |
- sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere | * Sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere |
- stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring | * Stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring |
- at togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | * At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring |
| |
Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. | Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. |
**Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** | **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** |
| |
| |< 49em 20% 80% >| |
|**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| | |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| |
|5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| | |5|Bestått: \\ Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| |
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| |
| |
|**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**| | |< 49em 20% 80% >| |
| |**Karakter**|**Skriftlig eksamen**| |
|5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
|4|Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |4|Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: | Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: |
| |
- Skriftlig eksamen | * Skriftlig eksamen |
- Praktisk/muntlig eksamen | * Praktisk/muntlig eksamen |
| |
Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. | Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. |
Praktisk/muntlig eksamen består av to deler og gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Den første delen har en varighet på inntil 4 timer og gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning i rushtrafikk ved full togproduksjon. Den andre delen av eksamen har en varighet på inntil 2 timer og gjennomføres på arbeidsplass på kursrommet for GS/Ebicos. | Praktisk/muntlig eksamen består av to deler og gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Oslo. Den første delen har en varighet på inntil 4 timer og gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning i rushtrafikk ved full togproduksjon. Den andre delen av eksamen har en varighet på inntil 2 timer og gjennomføres på arbeidsplass på kursrommet for GS/Ebicos. |
| |
Praktisk/ muntlig eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, behersker de spesielle forholdene i GS/Ebicos området, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt, og evne til å styre og utvikle planer for trafikkavviklingen samt utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett. | Praktisk/ muntlig eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, behersker de spesielle forholdene i GS/Ebicos området, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt, og evne til å styre og utvikle planer for trafikkavviklingen samt utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet. |
| |
For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo. | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo. |
|005|03.02.16|Endret pkt 8.3 Praktisk/muntlig eksamen| | |005|03.02.16|Endret pkt 8.3 Praktisk/muntlig eksamen| |
|006|06.04.16|Pkt 8.1, pkt 8.3 endring i praktisk/muntlig eksamen reversert| | |006|06.04.16|Pkt 8.1, pkt 8.3 endring i praktisk/muntlig eksamen reversert| |
| |007| |Revisjon 006 publisert i wiki| |
| |
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== |
**Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** | **Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare:\\ - Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS - Forgreininger til banestrekninger - Spor og plattformer - Arbeidsplasser - Plassering av reserveplasser - Noder og dualdrift - Rutiner for togbok og ordrefordeling|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere:\\ - Føring av togbok - Praksis for ordrefordeling| | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare:\\ - Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS \\ - Forgreininger til banestrekninger \\ - Spor og plattformer \\ - Arbeidsplasser \\ - Plassering av reserveplasser \\ - Noder og dualdrift \\ - Rutiner for togbok og ordrefordeling|Demonstrere:\\ - Føring av togbok \\ - Praksis for ordrefordeling| |
| |
**Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** | **Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Forklare:\\ - Operatørbemyndigelse - Nodeswitch - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. - Akustisk alarm - Oppringt reservesamband for CTCForklare:\\ - Sporfelter - Signaler - Stasjonsramme - Stasjonsnavn - Dagkoder - Storskjerm|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere:\\ - Operatørbemyndigelse - Nodeswitch - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. - Akustisk alarm - Oppringt reservesamband for CTCDemonstrere: \\ - Finne fram i og velge bilder - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenesDemonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter - Signaler - Stasjonsramme - Stasjonsnavn - Dagkoder| | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Forklare:\\ - Operatørbemyndigelse \\ - Nodeswitch \\ - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. \\ - Akustisk alarm \\ - Oppringt reservesamband for CTC \\ \\ Forklare:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsramme \\ - Stasjonsnavn \\ - Dagkoder \\ - Storskjerm|Demonstrere:\\ - Operatørbemyndigelse \\ - Nodeswitch \\ - Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, skrive inn kommentarer. \\ - Akustisk alarm \\ - Oppringt reservesamband for CTC \\ \\ Demonstrere: \\ - Finne fram i og velge bilder \\ - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsramme \\ - Stasjonsnavn \\ - Dagkoder| |
| |
==== Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner ==== | ==== Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner ==== |
**Mål:** | **Mål:** |
| |
- Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen. | **Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.**\\ |
- Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. | **Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ |
- Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. | **Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ |
- Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett. | **Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet.**\\ |
| |
** Leksjon 3: Kommandoer ** | ** Leksjon 3: Kommandoer ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) - Operatørbemyndigelse - Togvei - KID-kommando - Signal i stopp (SIS og SSS) - Nødutløsing - Sperring - Sporveksler - Gjennomgangsdrift - Vekselvarme - Nødfrakopling - Tognummer - Automater - Forprøving - Endre innstilinger (dagkode og lignende) - Alarmer og alarmlister|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse - Nødutløsing av en eller flere skifteveier - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. - Indikeringer i lokalområdet|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ - Indikeringer i lokalområdet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 5: Togvei ** | ** Leksjon 5: Togvei ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne - Forriglingskrav til forløp. - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) - Flankedekning - Sporveksel - Sporsperre - Hovedsignal - Dvergsignal - Indikering - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter - Sporfelt|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning \\ \\ Sporveksel \\ - Sporsperre \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** | ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm - Litra på signaler - Signalplassering - Togvei - Nødutløsing - Sperring - Sporveklser - Gjennomgangsdrift - Vekselvarme - Nødfrakopling - Tognummer - Automater - Alarmer - Utfall av fjernstyring - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanleggGjøre rede for:\\ - inn/utkobling av AG-drift - hvordan AG-drift fungerer og indikeres - når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/utkobling av AG-drift \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 7: Magasinering ** | ** Leksjon 7: Magasinering ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei - Annulering av magasinering - Utløsing av togvei - Forprøving - Magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene (GS/Ebicos)|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.| | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annulering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Forprøving \\ - Magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene (GS/Ebicos)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.| |
| |
** Leksjon 8: Sporveksler ** | ** Leksjon 8: Sporveksler ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler - Sporveksler med bevegelig sporkryss - Koblede sporveksler - Sporveksel ute av kontroll - Oppkjørt sporveksel - Lokalstillere - Sporvekselstilling (høyre/venstre) - Togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporvekslerGjøre rede for:\\ - Indikering av sveivskap - Manglende avhengighet til signaler - Alarmliste - Avhengighet til kontrollsikringer|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Manglende avhengighet til signaler \\ - Alarmliste \\ - Avhengighet til kontrollsikringer|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 9: Linjeblokk ** | ** Leksjon 9: Linjeblokk ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. - Nøytralstilling av linjeblokk - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral - Sperring av linjeblokk|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Sperring av linjeblokk|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 10: Lampekontroll ** | ** Leksjon 10: Lampekontroll ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Rødlyskontroll: - Aktiv pærekontroll - Mot relelinjeblokk - Lampekontroll: - Hovedsignal - Forsignal - Dvergsignal - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ \\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ \\ Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 11: ATC ** | ** Leksjon 11: ATC ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, med unntak av indikering ved forsignal for hovedsignal som viser ”kjør med redusert hastighet”\\ DATC på Oslo S kontra vanlig DATC\\ |**Ferdighetsmål:**\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, med unntak av indikering ved forsignal for hovedsignal som viser ”kjør med redusert hastighet”\\ \\ DATC på Oslo S kontra vanlig DATC \\ | | |
| |
** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** | ** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan - Automatisk togledelse (TLS) - Automater - Kopiere kjøreplan - Lage midlertidig kjøreplan - Endre kjøreplan - Slette midlertidig kjøreplan|**Ferdighetsmål:**\\ Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ Demonstrere indikeringer for særskilte brannobjekter\\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |
| |
** Leksjon 14: Lokale forhold ** | ** Leksjon 14: Lokale forhold ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost - Ferdsel i Oslotunnelen - Skifting - Skifting til og fra Lodalen - Stasjonsgrenser Skøyen – Filipstad - Grense mot Lodalen - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt - Hjelpelok Loenga - Dieselmateriell i Oslotunnelen - Hastighetssignaler - Hovedlinjesignaler - Forsignalplassering - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt - Dvergsignaler med hovedtogveisats - Grensesnitt mot VICOS-strekninger - Koblingsbilder|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere kunnskap om lokale forhold og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | | |<49em 60% 40%>| |
| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ | |
| |
==== 12. Pensumoversikt ==== | ==== 12. Pensumoversikt ==== |
Beredskapshåndbok | Beredskapshåndbok |
| |
Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
| |