Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/06/03 09:56] larhed [Tema 1: Introduksjon] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/06/03 10:30] larhed [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner] |
** Leksjon 3: Kommandoer ** | ** Leksjon 3: Kommandoer ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) - Operatørbemyndigelse - Togvei - KID-kommando - Signal i stopp (SIS og SSS) - Nødutløsing - Sperring - Sporveksler - Gjennomgangsdrift - Vekselvarme - Nødfrakopling - Tognummer - Automater - Forprøving - Endre innstilinger (dagkode og lignende) - Alarmer og alarmlister|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse - Nødutløsing av en eller flere skifteveier - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. - Indikeringer i lokalområdet|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ - Indikeringer i lokalområdet|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 5: Togvei ** | ** Leksjon 5: Togvei ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne - Forriglingskrav til forløp. - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) - Flankedekning - Sporveksel - Sporsperre - Hovedsignal - Dvergsignal - Indikering - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter - Sporfelt|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning \\ - Sporveksel \\ - Sporsperre \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** | ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm - Litra på signaler - Signalplassering - Togvei - Nødutløsing - Sperring - Sporveklser - Gjennomgangsdrift - Vekselvarme - Nødfrakopling - Tognummer - Automater - Alarmer - Utfall av fjernstyring - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanleggGjøre rede for:\\ - inn/utkobling av AG-drift - hvordan AG-drift fungerer og indikeres - når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/utkobling av AG-drift \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 7: Magasinering ** | ** Leksjon 7: Magasinering ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei - Annulering av magasinering - Utløsing av togvei - Forprøving - Magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene (GS/Ebicos)|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Annulering av magasinering \\ - Utløsing av togvei \\ - Forprøving \\ - Magasineringsfunksjonene på de forskjellige stasjonene (GS/Ebicos)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.| |
| |
** Leksjon 8: Sporveksler ** | ** Leksjon 8: Sporveksler ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler - Sporveksler med bevegelig sporkryss - Koblede sporveksler - Sporveksel ute av kontroll - Oppkjørt sporveksel - Lokalstillere - Sporvekselstilling (høyre/venstre) - Togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporvekslerGjøre rede for:\\ - Indikering av sveivskap - Manglende avhengighet til signaler - Alarmliste - Avhengighet til kontrollsikringer|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Togveilåste sporveksler versus lokalavlåste sporveksler \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Manglende avhengighet til signaler \\ - Alarmliste \\ - Avhengighet til kontrollsikringer|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 9: Linjeblokk ** | ** Leksjon 9: Linjeblokk ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. - Nøytralstilling av linjeblokk - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral - Sperring av linjeblokk|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Sperring av linjeblokk|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 10: Lampekontroll ** | ** Leksjon 10: Lampekontroll ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for:\\ - Rødlyskontroll: - Aktiv pærekontroll - Mot relelinjeblokk - Lampekontroll: - Hovedsignal - Forsignal - Dvergsignal - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 11: ATC ** | ** Leksjon 11: ATC ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, med unntak av indikering ved forsignal for hovedsignal som viser ”kjør med redusert hastighet”\\ DATC på Oslo S kontra vanlig DATC\\ |**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, med unntak av indikering ved forsignal for hovedsignal som viser ”kjør med redusert hastighet”\\ \\ DATC på Oslo S kontra vanlig DATC \\ | | |
| |
** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** | ** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan - Automatisk togledelse (TLS) - Automater - Kopiere kjøreplan - Lage midlertidig kjøreplan - Endre kjøreplan - Slette midlertidig kjøreplan|**Ferdighetsmål:**\\ Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ Demonstrere indikeringer for særskilte brannobjekter\\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ | |
| |
** Leksjon 14: Lokale forhold ** | ** Leksjon 14: Lokale forhold ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost - Ferdsel i Oslotunnelen - Skifting - Skifting til og fra Lodalen - Stasjonsgrenser Skøyen – Filipstad - Grense mot Lodalen - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt - Hjelpelok Loenga - Dieselmateriell i Oslotunnelen - Hastighetssignaler - Hovedlinjesignaler - Forsignalplassering - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt - Dvergsignaler med hovedtogveisats - Grensesnitt mot VICOS-strekninger - Koblingsbilder|**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere kunnskap om lokale forhold og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |
| |
==== 12. Pensumoversikt ==== | ==== 12. Pensumoversikt ==== |