lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/06/03 10:30]
larhed [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/06/03 11:42]
larhed [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
Linje 216: Linje 216:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås **
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting.  \\ - Indikeringer i lokalområdet|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting.  \\ - Indikeringer i lokalområdet|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 5: Togvei ** ** Leksjon 5: Togvei **
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning  \\ - Sporveksel  \\ - Sporsperre \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning  \\ - Sporveksel  \\ - Sporsperre \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen **
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/utkobling av AG-drift \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/utkobling av AG-drift \\ - Hvordan AG-drift fungerer og indikeres \\ - Når kommandoene SIS og SSS fungerer og ikke fungerer|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 7: Magasinering ** ** Leksjon 7: Magasinering **
Linje 246: Linje 246:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Sperring av linjeblokk|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei. \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av GSP/prosedyre for å gjøre GSP nøytral \\ - Sperring av linjeblokk|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og \\ rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 10: Lampekontroll ** ** Leksjon 10: Lampekontroll **
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 11: ATC ** ** Leksjon 11: ATC **
Linje 266: Linje 266:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter og funksjonen nødfrakopling skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |+|Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Eleven skal demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse i krisesituasjoner. \\ |
  
 ** Leksjon 14: Lokale forhold ** ** Leksjon 14: Lokale forhold **
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ |+|Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppstått situasjon.\\ |
  
 ==== 12. Pensumoversikt ==== ==== 12. Pensumoversikt ====
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)