Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/07/27 08:43] larhed [11. Revisjonshistorikk] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/08/05 13:17] km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner] |
===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ===== | ===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ===== |
<sub>{{Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos GS i Trafikk- og markedsdivisjonen.odt|Original file}}</sub> | |
| |
==== Innledning ==== | ==== Innledning ==== |
//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
| |
- Gjennomført og bestått opplæring som togleder | * Gjennomført og bestått opplæring som togleder |
- Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo | * Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo |
- God formidlingsevne | * God formidlingsevne |
- Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner | * Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner |
| |
//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// |
| |
- Gjennomført og bestått opplæring som togleder | * Gjennomført og bestått opplæring som togleder |
- Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo | * Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo |
- God formidlingsevne | * God formidlingsevne |
- Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner | * Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner |
| |
==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== | ==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== |
Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: | Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: |
| |
- Utarbeide gjennomføringsplan | * Utarbeide gjennomføringsplan |
- Utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode | * Utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode |
- Ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. | * Ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. |
- Evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak | * Evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak |
| |
Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: | Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: |
| |
- Utarbeide skiftplan for elevene | * Utarbeide skiftplan for elevene |
- Sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere | * Sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere |
- Stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring | * Stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring |
- At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | * At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring |
| |
Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. | Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. |
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| |
| |
|**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**| | |**Karakter**|**Skriftlig eksamen**| |
|5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
|4|Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | |4|Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: | Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: |
| |
- Skriftlig eksamen | * Skriftlig eksamen |
- Praktisk/muntlig eksamen | * Praktisk/muntlig eksamen |
| |
Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. | Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. |
**Mål:** | **Mål:** |
| |
- Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen. | Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.\\ |
- Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. | Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ |
- Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. | Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ |
- Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett. | Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.\\ |
| |
** Leksjon 3: Kommandoer ** | ** Leksjon 3: Kommandoer ** |
| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning \\ - Sporveksel \\ - Sporsperre \\ - Hovedsignal \\ - Dvergsignal \\ - Indikering \\ - Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning \\ Sporveksel \\ Sporsperre \\ Hovedsignal \\ Dvergsignal \\ Indikering \\ Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** | ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** |
| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ - Aktiv pærekontroll \\ - Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Dvergsignal \\ - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ \\ - Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 11: ATC ** | ** Leksjon 11: ATC ** |
| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | | |Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ | |
| |
** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** |