lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/07/27 08:43]
larhed [11. Revisjonshistorikk]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/08/05 13:17]
km [Tema 2: Sikringsanleggfunksjoner]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ===== ===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen =====
-<sub>{{Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos GS i Trafikk- og markedsdivisjonen.odt|Original file}}</sub> 
  
 ==== Innledning ==== ==== Innledning ====
Linje 16: Linje 15:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  Gjennomført og bestått opplæring som togleder  +  Gjennomført og bestått opplæring som togleder  
-  Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo +  Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo 
-  God formidlingsevne +  God formidlingsevne 
-  Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner+  Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  Gjennomført og bestått opplæring som togleder  +  Gjennomført og bestått opplæring som togleder  
-  Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo +  Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo 
-  God formidlingsevne +  God formidlingsevne 
-  Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner+  Gode kommunikasjons– og samarbeidsevner
  
 ==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== ==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ====
Linje 50: Linje 49:
 Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder:
  
-  Utarbeide gjennomføringsplan  +  Utarbeide gjennomføringsplan  
-  Utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode +  Utarbeide opplæringsmål for hver praksisperiode 
-  Ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. +  Ansvarlig for at eleven blir vurdert i forhold til hovedmål, kunnskaps – og ferdighetsmål. 
-  Evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak+  Evaluere opplæringen og iverksette evt. korrigerende tiltak
  
 Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging:
  
-  Utarbeide skiftplan for elevene +  Utarbeide skiftplan for elevene 
-  Sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere +  Sørge for at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere 
-  Stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring +  Stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring 
-  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring+  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring
  
 Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder.
Linje 76: Linje 75:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-|**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**|+|**Karakter**|**Skriftlig eksamen**|
 |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |5|Bestått: \\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 |4|Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |4|Bestått: \\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
Linje 98: Linje 97:
 Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener:
  
-  Skriftlig eksamen +  Skriftlig eksamen 
-  Praktisk/muntlig eksamen+  Praktisk/muntlig eksamen
  
 Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås.
Linje 209: Linje 208:
 **Mål:** **Mål:**
  
-  - Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen. +Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.\\ 
-  Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. +Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ 
-  Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. +Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ 
-  Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.+Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.\\
  
 ** Leksjon 3: Kommandoer ** ** Leksjon 3: Kommandoer **
Linje 227: Linje 226:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning  \\ Sporveksel  \\ Sporsperre \\ Hovedsignal \\ Dvergsignal \\ Indikering \\ Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, øst og vest) \\ - Flankedekning  \\ Sporveksel  \\ Sporsperre \\ Hovedsignal \\ Dvergsignal \\ Indikering \\ Forklare at sporfelt ikke er dekningsgivende objekt, men at det er krav til frie sporfelter \\ - Sporfelt|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon \\ og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen **
Linje 252: Linje 251:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: \\ Aktiv pærekontroll \\ Mot relelinjeblokk \\ \\ Lampekontroll: \\ Hovedsignal \\ Forsignal \\ Dvergsignal \\ - Dobbeltfilamentlamper (GS-området)|Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 11: ATC ** ** Leksjon 11: ATC **
Linje 262: Linje 261:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |+|Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan:\\ - Oppsett av kjøreplan \\ - Forskjellen mellom kjøreplan og standardplan \\ - Automatisk togledelse (TLS) \\ - Automater \\ \\ - Kopiere kjøreplan \\ - Lage midlertidig kjøreplan \\ - Endre kjøreplan \\ - Slette midlertidig kjøreplan|Eleven skal beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan.\\ \\ Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse.\\ |
  
 ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling **
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)