Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/07/27 08:43] larhed [11. Revisjonshistorikk] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2017/03/23 10:36] chrane [1. Krav til forkunnskaper] refanse for helkrav er endret til togframføringsforskriften |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ===== | ===== Læreplan for utdanning av togledere i Oslo modul Ebicos/GS i Trafikk- og markedsdivisjonen ===== | ||
- | < | ||
==== Innledning ==== | ==== Innledning ==== | ||
Linje 6: | Linje 5: | ||
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder. | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togleder. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 1. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 1. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | // |
==== 2. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ==== 2. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ||
Linje 16: | Linje 15: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== | ==== 3. Hovedmålene for utdanning av togledere ==== | ||
Linje 50: | Linje 49: | ||
Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: | Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for teoriundervisning og praktisk opplæring og skal følge opp at opplæringen holder god kvalitet, herunder: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: | Togdriftsleder TSS Oslo har ansvar for praktisk tilrettelegging: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. | Fagsjef for toglederopplæringen har ansvar for å følge opp elevene, og gi elevene og togdriftsleder tilbakemelding om elevenes kompetanse i forhold til hovedmålene for utdanningen. Fagsjefen har ansvar for å iverksette ekstra tiltak for elever med dårlige resultater i samarbeid med togdriftsleder. | ||
Linje 68: | Linje 67: | ||
**Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** | **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** | ||
+ | |< 49em 20% 80% >| | ||
|**Karakter**|**Praktisk/ | |**Karakter**|**Praktisk/ | ||
|5|Bestått: | |5|Bestått: | ||
Linje 76: | Linje 76: | ||
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig | + | |< 49em 20% 80% >| |
+ | |**Karakter**|**Skriftlig | ||
|5|Bestått: | |5|Bestått: | ||
|4|Bestått: | |4|Bestått: | ||
Linje 98: | Linje 99: | ||
Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: | Læreplan for modul Ebicos/GS har følgende eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. | Begge eksamener gjennomføres på slutten av opplæringen. Det kreves at eksamener bestås. | ||
Linje 119: | Linje 120: | ||
Praktisk/ | Praktisk/ | ||
- | Praktisk/ muntlig eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, | + | Praktisk/ muntlig eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, |
For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo. | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo. | ||
Linje 197: | Linje 198: | ||
**Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** | **Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare: | |Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare: | ||
Linje 202: | Linje 204: | ||
**Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** | **Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare: | |Forklare: | ||
Linje 209: | Linje 212: | ||
**Mål:** | **Mål:** | ||
- | - Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen. | + | **Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.**\\ |
- | | + | **Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ |
- | | + | **Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ |
- | | + | **Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet.**\\ |
** Leksjon 3: Kommandoer ** | ** Leksjon 3: Kommandoer ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/ | |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/ | ||
Linje 221: | Linje 225: | ||
** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. | ||
Linje 226: | Linje 231: | ||
** Leksjon 5: Togvei ** | ** Leksjon 5: Togvei ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, | + | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, |
** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** | ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/ | |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/ | ||
Linje 236: | Linje 243: | ||
** Leksjon 7: Magasinering ** | ** Leksjon 7: Magasinering ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/ | |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/ | ||
Linje 241: | Linje 249: | ||
** Leksjon 8: Sporveksler ** | ** Leksjon 8: Sporveksler ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ | |Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ | ||
Linje 246: | Linje 255: | ||
** Leksjon 9: Linjeblokk ** | ** Leksjon 9: Linjeblokk ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner: | |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner: | ||
Linje 251: | Linje 261: | ||
** Leksjon 10: Lampekontroll ** | ** Leksjon 10: Lampekontroll ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: | + | |Gjøre rede for:\\ \\ Rødlyskontroll: |
** Leksjon 11: ATC ** | ** Leksjon 11: ATC ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, | |Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, | ||
Linje 261: | Linje 273: | ||
** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** | ** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan: | + | |Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan: |
** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | ||
Linje 271: | Linje 285: | ||
** Leksjon 14: Lokale forhold ** | ** Leksjon 14: Lokale forhold ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/ | ||
Linje 284: | Linje 299: | ||
Beredskapshåndbok | Beredskapshåndbok | ||
- | Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |