Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/08/05 10:39] km |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togleder_i_oslo_ebicos_gs_i [2016/08/08 12:22] km |
||
---|---|---|---|
Linje 196: | Linje 196: | ||
**Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** | **Leksjon 1: Innføring i bruksområdet for GS ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare: | |Kjenne til oppbygging av GS\\ Forklare: | ||
Linje 201: | Linje 202: | ||
**Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** | **Leksjon 2: Brukergrensesnittet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare: | |Forklare: | ||
Linje 208: | Linje 210: | ||
**Mål:** | **Mål:** | ||
- | Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.\\ | + | **Eleven skal styre trafikken effektivt og utvikle planer for trafikkavviklingen.**\\ |
- | Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.\\ | + | **Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ |
- | Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.\\ | + | **Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ |
- | Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.\\ | + | **Eleven skal utføre oppgavene korrekt i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.**\\ |
** Leksjon 3: Kommandoer ** | ** Leksjon 3: Kommandoer ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/ | |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Låsing av kommandoområde (OSL,OBN osv) \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - KID-kommando \\ - Signal i stopp (SIS og SSS) \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Forprøving \\ - Endre innstilinger (dagkode og lignende) \\ - Alarmer og alarmlister|Demonstrere og mestre betjening av \\ sikringsanlegget.\\ \\ Styre trafikken effektivt, og iverksette \\ tiltak/ | ||
Linje 220: | Linje 223: | ||
** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ** Leksjon 4: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og viapunkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. | ||
Linje 225: | Linje 229: | ||
** Leksjon 5: Togvei ** | ** Leksjon 5: Togvei ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, | + | |Gjøre rede for:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Forriglingskrav til forløp. \\ - Stilling av lange togveier og bruk av viapunkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier (2 tidsrelèer, |
** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** | ** Leksjon 6: Lokale forhold Østfoldbanen ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/ | |Gjøre rede for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Litra på signaler \\ - Signalplassering \\ - Togvei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveklser \\ - Gjennomgangsdrift \\ - Vekselvarme \\ - Nødfrakopling \\ - Tognummer \\ - Automater \\ - Alarmer \\ - Utfall av fjernstyring \\ - Frigivning og tilbaketaging av lokal skifting samt indikering \\ - Linjeblokkens avhengighet til innkjørhovedsignal (ØB-lokal) \\ - Dekningsgiving i NSB-84 sikringsanlegg \\ - Utløsning av togveier i NSB-84 sikringsanlegg \\ \\ Gjøre rede for:\\ - Inn/ | ||
Linje 235: | Linje 241: | ||
** Leksjon 7: Magasinering ** | ** Leksjon 7: Magasinering ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/ | |Gjøre rede for:\\ - Magasinering av tog-/ | ||
Linje 240: | Linje 247: | ||
** Leksjon 8: Sporveksler ** | ** Leksjon 8: Sporveksler ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ | |Kjenne til hvilke sporveksler som ikke kan sveives og spesielle forhold knytte til dette.\\ \\ Gjøre rede for betjening av:\\ - Lokalavlåsing av sporveksler \\ - Sporveksler med bevegelig sporkryss \\ - Koblede sporveksler \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ | ||
Linje 245: | Linje 253: | ||
** Leksjon 9: Linjeblokk ** | ** Leksjon 9: Linjeblokk ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner: | |Gjøre rede for linjeblokkens funksjoner: | ||
Linje 250: | Linje 259: | ||
** Leksjon 10: Lampekontroll ** | ** Leksjon 10: Lampekontroll ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for:\\ Rødlyskontroll: | + | |Gjøre rede for: |
** Leksjon 11: ATC ** | ** Leksjon 11: ATC ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, | |Kjenne til at oppbygging av ATC er lik som i modul fjernstyringsutførelse, | ||
Linje 260: | Linje 271: | ||
** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** | ** Leksjon 12: Ruteplaner, TLS og automater ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan: | + | |Gjøre rede for beherske bruken av kjøreplan og hvordan foreta endringer i kjøreplan: |
** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ** Leksjon 13: Særskilte brannobjekter og nødfrakopling ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for funksjonen nødfrakopling\\ \\ Gjøre rede for bilder og indikeringer for særskilte brannobjekter\\ |Trene på beredsskapssituasjoner som brann og evakuering.\\ \\ Demonstrere funksjonen nødfrakopling\\ \\ Demonstrere indikeringer for særskilte \\ brannobjekter\\ \\ Mestre hvordan særskilte brannobjekter \\ og funksjonen nødfrakopling \\ skal håndteres i en beredskapssituasjon \\ \\ Eleven skal vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | ||
Linje 270: | Linje 283: | ||
** Leksjon 14: Lokale forhold ** | ** Leksjon 14: Lokale forhold ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for lokale forhold:\\ - Elisenberg blokkpost \\ - Ferdsel i Oslotunnelen \\ - Skifting \\ - Skifting til og fra Lodalen \\ - Stasjonsgrenser Skøyen \\ – Filipstad \\ - Grense mot Lodalen \\ - Loenga stasjon som en del av Oslo S, grenser operativt \\ - Hjelpelok Loenga \\ - Dieselmateriell i Oslotunnelen \\ - Hastighetssignaler \\ - Hovedlinjesignaler \\ - Forsignalplassering \\ - Dvergsignaler som ikke kan være sluttpunkt \\ - Dvergsignaler med hovedtogveisats \\ - Grensesnitt mot VICOS-strekninger \\ - Koblingsbilder|Demonstrere kunnskap om lokale forhold og \\ iverksette tiltak/ |